Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1363395
@HitTheRoadJack, Vad kör du för app? :)
#1363434
Tack för tipset. Körde med deras hemsida förr men appen verkar vettig. Köpte bort reklamen också.
#1367469
Kan rapportera en långtur stad-motorväg-landsväg—stad med en ny V90T8

Körning från Göteborgs centrum till Skillinge på Österlen. 356 km. Yttertemperaturen ca 0 grader. Fulladdade elbatterier vid starten och använde funktionen med navigeringen som optimerar batterianvändandet
Hastighet var skyltad plus lite till så att jag höll skyltad fart enligt GPS:en. Stor del av E6 är 110 och 120-väg. Låg då på 120 och 130 på farthållaren.

Total bensinförbrukning landade på 0,71. Till detta kommer en full elladdning.

Och då är bensinmotorn långt ifrån inkörd så jag gissar att jag kommer under 0,7 med samma körning när den är fullt inkörd.
#1367541
Jag förstår inte riktigt vad ni två ovanför förväntar er av en hybrid på 35 mil? Det är ju på kortare resor som en hybrid glänser, drar den mindre på långresorna också är det ju snarare rätt ruttet av bilar med ren förbränningsmotor.

Jag har ett snitt på under 0.2 med min på närmare 6k mil och då har jag varit i Frankrike, fjällen, veckopendlat 25 mil enkelväg och kör mycket släp längre sträckor på helgerna. Drar den lite mer under dem längre sträckorna än en icke hybrid? Antagligen men jag tror ändå det är svårt för en icke hybrid att nå ner till den totala förbrukningssiffran jag har..
#1367542
Tja, den rullar väl mestadels på bensin vid den typen av körning med långkörning.
Ta ett körmönster en vecka med bara några mil varje dag så borde det bli betydligt lägre bensinförbrukning.
Tycker det verkar helt vad som kan förväntas.
#1367565
Hade varit kul att veta brytpunkten när man kör långt. Man har ju ändå typ 4mil el och på en 40mil resa är det 10%. Och om det är kuperat kan hybridiseringen släta ut landskapet lite vilket ger minskade bromsförluster. Undrar hur långt man behöver åka för att den extra vikten ska börja bli en nackdel.

Både jämfört med diesel och bensin.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]