Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
#1331087
Hej

Funderar lite runt en plug in hybrid då det skulle passa stor del av vårt körmönster, men framför allt är jag intresserad av prestandan och tekniken. Men visst skulle det vara kul om man slapp tanka ofta på till o från jobbet körning....

Till frågan; kan en S90 T8 tvingas till eldrift (givet förutsatt att den är laddad) BMW har ju ett sånt läge på sin 5 serie och VW har det med har jag förstått. Har dock förstått det som att Volvos T8 inte fungerar på samma sätt, men jag lyckas inte läsa mig till hur det funkar. Mkt av den stadstrafik vi kör är under 2 mil per gång.
av Hemingway
#1331107
Jag har bara kört en XC60 T8 någon helg, men körde då mestadels på el. Använde läget "Pure". Men jag har för mig att bensinmotorn startade efter några min och gick 1-2 min. Vilket var lite irriterande då man har mycket el kvar. Men undrade om det hade att göra med att bensinmotorn skulle få lite värme så den var i rätt tillstånd om den behövs vid en kraftigare acceleration eller liknande. Men förutom det så kunde jag köra i farter mellan 0-120km/h på el så av dina 20 km körning borde iaf 18km av dem vara på el.
av stevvee
#1331162
Kör du pure så är det inprincip tvingad eldrift, trycker du för hårt på gaspedalen så den märker att du vill ha mer än vad elen kan ge så skickar den igång bensinmotorn men annars är det Eldrift upp till 125 km/h.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1331499
Det finns ingen funktion som automatiskt startar bensinmotorn då och då för att hålla värmen (varken på motorn eller kupén).
Både i hybrid- och pureläge så kan man ganska lätt köra på el tills batteriet i stort sett är slut innan bensinaren kickar in.
Det finns en mätare som visar hur mycket effekt du använder och vid vilken gräns bensinmotorn kommer hoppa igång. Det finns ett visst ”motstånd” vid max eleffekt, och du behöver trampa extra mycket extra i pure-läge för att komma över gränsen.
Om bensinaren väl startas så kommer den gå typ 1 minut första gången och det har med avgasreningen att göra...därefter kommer den att starta/stoppa sömlöst vid behov.
av fredrikwt
#1337909
Tack för svar, trodde jag svarat men kom visst inte längre än tanken.
Lånade idag en för provkörning, S90 T8. Jag är positivt överraskad, åkte runt på el i ca två mil i stan och det var smidig att följa tempot i trafiken och enkelt att dosera så man bara kör på el.
En T8 kan absolut vara ett alternativ, funderar lite runt laddning bara. Idag finns ju sk portabla boxar och det satt ju en klump på de olika sladdarna. Är det att se som en box och tillräckligt bra för laddning 7dgr i veckan? I garaget har jag uppsäkrat med både 20a uttag och trefas. Med tanke på hur ofta jag byter bil så blir kalkylen sämre om jag ska köpa en laddbox för 16k med som kollegan gjorde till sin Niro hybrid
av pellemando
#1337913
fredrikwt skrev: ons 18 sep 2019, 21:20 Tack för svar, trodde jag svarat men kom visst inte längre än tanken.
Lånade idag en för provkörning, S90 T8. Jag är positivt överraskad, åkte runt på el i ca två mil i stan och det var smidig att följa tempot i trafiken och enkelt att dosera så man bara kör på el.
En T8 kan absolut vara ett alternativ, funderar lite runt laddning bara. Idag finns ju sk portabla boxar och det satt ju en klump på de olika sladdarna. Är det att se som en box och tillräckligt bra för laddning 7dgr i veckan? I garaget har jag uppsäkrat med både 20a uttag och trefas. Med tanke på hur ofta jag byter bil så blir kalkylen sämre om jag ska köpa en laddbox för 16k med som kollegan gjorde till sin Niro hybrid
Finns billigare tex Tibber, då kommer du undan med ca 7-8k om man räknar med ladda hemma bidraget
av fredrikwt
#1337960
En annan aspekt jag inte räknat riktigt med var försäkringen som var rejält dyr... 70% dyrare än 530e är för oss och dyrare än Porsche Macan GTS. Det var lite oväntat...

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]