Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daald
#1330304
Hej.

Någon som sett/läst någon test av den uppdaterade T8:an? För visst började dom tillverka den V20?

//Daniel
av Bruce71
#1330418
Jag har precis lagt beställning på en, det jag känner mig osäker kring är snacket kring begränsningen till 180 km/h . Hittar inga uppgifter om detta någonstans i min offert eller på Volvos hemsida.

Har batteriet uppdaterats?
av SundanceKid
#1330434
Nån som jämfört total cost på en v90 T5 vs T8.
Eget företag där bilen leasas.
Blir det mycket dyrare?
Jag hade klarat mig på enbart el. Kör mindre än 3 mil om dan.

Hur räknar man/ni?

/S
av UnleashFusion
#1330439
Bruce71 skrev: mån 05 aug 2019, 15:58 Jag har precis lagt beställning på en, det jag känner mig osäker kring är snacket kring begränsningen till 180 km/h . Hittar inga uppgifter om detta någonstans i min offert eller på Volvos hemsida.

Har batteriet uppdaterats?
https://teknikensvarld.se/volvo-begrans ... ina-bilar/ sen om det verkligen har implementerats eller ej kan jag ej svara på.

MY20 bör få den nya batteri om jag läste rätt från andra trådar som skrevs om batteri-relaterat.
av AndS
#1330457
Bruce71 skrev: mån 05 aug 2019, 15:58 Jag har precis lagt beställning på en, det jag känner mig osäker kring är snacket kring begränsningen till 180 km/h . Hittar inga uppgifter om detta någonstans i min offert eller på Volvos hemsida.
Har batteriet uppdaterats?
Vänd på det, behöver du högre hastighet och även hur ofta du nyttjat det. ;-)
Effekten av motorerna finns ju där ändå, bara en topphastighetsbegränsning.
Användarvisningsbild
av sony
#1330471
Ibland vill jag glida i 230 km/h genom Tyskland. Det gör jag minst 2 ggr. om året.
Påverkar inte sluthastigheten prestandan?
av AndS
#1330477
sony skrev: mån 05 aug 2019, 20:36 Ibland vill jag glida i 230 km/h genom Tyskland. Det gör jag minst 2 ggr. om året.
Påverkar inte sluthastigheten prestandan?
Beror på vilken prestanda du vill ha, men effekten kan man behålla med en hastighetsspärr, vilket funnits under lång tid i Volvobilar. Vill man glida gör man det inte i 230 utan då duger lägre hastighet. Att hålla koncentration i 230 i trafik kräver mycket hög koncentration, jag vet utifrån suttit i tävlingsbilar på bana och att ligga på max med en tung V90 längre sträckor får dig nog lika mör. ;-) ber om ursäkt men mycket snack.
Att göra det på vanlig väg med hetsiga Svensson runt mig tackar jag nej tack till. :-)
av Bruce71
#1330496
Det är givet att 180 km/h inte är ett vardagsproblem, men som boendes i södra delen av landet och bra mycket närmre till t ex Hamburg så är jag på Autobahn minst 4 ggr om året. Det gör att jag har många mils vana att köra just där.

Jag vet då också av erfarenhet att en för mig lämplig marschfart är 165-170 km/h. Ja så vad är då problemet? Jo, kommer det en som blåser på lite (vilket det inte sällan gör) så behöver man köra undan framåt. Som det blir med en begränsning så riskerar man att få bromsa ner sig och gå in bakom. DET är inte så kul att bromsa på det sättet när det kommer en i 210 och närmar sig. Sådana situationer uppstår även om man planerar sin körning.

Nu vill jag inte att denna tråd ska bli kidnappad av en fartdiskussion.

Övriga modeller har en toppfart angiven och den verkar inte strypt, dock såtr det 0 km/h just på T8. Däremot står det 407 hk istället för 390 hk.

https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer
av Daald
#1333021
Såg i instruktionen för MY20 att det är 11,6kw batteri. Var det inte 10,6 tidigare? 10,6 kanske är användbar mängd även om batteriet är och även tidigare varit på 11,6kw?
av Daald
#1333035
Skärmavbild 2019-08-19 kl. 21.19.38.png
Skärmavbild 2019-08-19 kl. 21.19.38.png (125.31 KiB) Visad 1737 gånger
Bild från instruktionsboken.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]