Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332564
PelleTh skrev: ons 31 jul 2019, 22:05
Fredabo skrev: tis 30 jul 2019, 12:38
PelleTh skrev: mån 29 jul 2019, 21:10 Är nyfiken om någon har erfarenhet av nedanstående motortrim för en V90 D3, (EJ AWD)

Värt pengarna?


http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3493/volv ... -d-4204-t9

Pelle
Jag har bokat tid för trimning den 6/8.
Jag kan återkomma efter det med en recension.

Pratade innan jag bestämde mig med en av BSR’s premium dealers om just D3 och D3 AWD och skillnaden mellan dessa med BSR-trim. Han menade på att det blir mycket effektförlust med AWD därav ytterligare hästar för just den modellen. Oavsett så menade han att det kändes som en helt ny bil.
Vi får se 😁

Med vänlig hälsning, Fredrik
Hej,

Återkom gärna !

Pelle
Så! Nu har jag kört ca 100 mil med trimmet.
Upplever bilen som mer rapp från start och att det skjuter på bra i motorvägsfart.
Skulle säga att det gör en ganska stor skillnad även fast bilen inte blir en racer.

Förbrukningen är i stort sett densamma. Något högre men det kan ju också bero på nyhetens behag... 😊

Med vänlig hälsning, Fredrik
#1334781
PelleTh skrev: mån 19 aug 2019, 19:57 Hej,

Låter frestande... Behövde du betala för omkodningen eller ingick det? I så fall hur mycket?
Förlåt för sent svar.
Nej. Jag gjorde hos BSR Stockholm och då ingick det.
Nyckeln till att få med det i priset eller en lägre kostnad är att köpa via en Premium reseller och inte direkt av BSR (om du inte bor i närheten av Växjö för där kan man få utan extra kostnad).

Jag bor i Örebro och där ville åf ha 1500 om jag köpte av dem eller 2500 om jag köpte direkt av BSR.
Tog bilen till Stockholm.

Med vänlig hälsning, Fredrik
#1364689
Har precis BSRat min -18 D3e FWD. Jag har samlat mod länge. Köpte en begagnad PPC3 enhet som förberedelse som legat och påmint mig om trim i månader. Så nu tajmade jag in den återkommande 20% kampanjen på våren.

Jag tog lite siffror förre o efter trim.
0 - 100 = 11:39 -> 9:30
80 - 120 = 7:82 -> 6:07
80 - 140 = 14:90 -> 10:92
100 - 150 = 15:70 -> 11:22
IMG_3471.jpg
IMG_3471.jpg (536.12 KiB) Visad 1042 gånger
Det är en tung bil så de extra hk gör sig mycket bra, speciellt från 2ans växel o uppåt. Känns riktigt bra när man i tättrafik ska byta fil - mycket bättre grund drag. Man känner vridmomentomvandaren växellådan fungerar som bäst från 2an. 1an blir mest höga varv. Bilen tar nästan en skutt fram när man byter från ECO till Dynamisk mode :-) så trigger happy blir den på gasen.

Edit: Fel av mig, jag märker att auto-stopp finns visst kvar.

Jag var med när trimmet gjordes för att liksom kunna klara det själv. Man bryter inte upp lådan ECM dock går det inte att uppdatera den via OBD uttaget. Det man gör är att plocka ur ECM till skrivbordet - där kopplar man på ström mha en ack + PPC3 interface som kommer i en egen låda, utöver PPC3 lådan.
IMG_3459.jpg
IMG_3459.jpg (40.72 KiB) Visad 1042 gånger
IMG_3460.jpg
IMG_3460.jpg (36.85 KiB) Visad 1042 gånger
IMG_3461.jpg
IMG_3461.jpg (39.24 KiB) Visad 1042 gånger
IMG_3463.jpg
IMG_3463.jpg (36.47 KiB) Visad 1042 gånger

Nu blir det intressant att jmf förbrukning innan 5.84 l/100km och efter. Lade upp en ny bil V90 BSR på spiritmonitor
IMG_3472.png
IMG_3472.png (36.03 KiB) Visad 1042 gånger
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.

Det var i liknande hastigheter ljudet uppkom f&oum[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Hej, Jag har haft bilen på försäkr[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]