Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av speedbrake89
#1327199
Hej
Min fru kör idag en ganska basic V90 D3 AWD som vi är mycket nöjda med, tyvärr är det förmånsbil som troligen måste återlämnas under föräldraledighet.

Är lite sugen på att köpa något liknande, men ska vi betala massa pengar vill vi gärna ha något som är lite roligare än det vi redan har, fastnat lite för V90 CC. Har en smärtgräns på ca 400', tittar därför på begagnat då vi gärna vill ha skinnklädsel och lite utrustning. Finns en del bilar i detta segment som gått runt 4-5000 mil, de flesta modellår 2018 & D4.

Finns det något speciellt man ska kika extra på i dessa första V90 CC? Är det några barnsjukdomar man ska hålla utkik efter?

Om min fru får tillbaka sin förmånsbil efter föräldraledighet, är det rimligt att tänka att man äger en bil som denna bara ett år. Tycker spontant de verkar hålla andrahandsvärdet ganska bra?

Andra tips och råd mottages tacksamt
av least
#1327377
Om ni endast ska ha den 1 år, då känns det inte direkt prisvärt att köpa en CC.
Varför inte en vanlig D4, dessa borde det krylla av?
Användarvisningsbild
av Bullmark
#1327411
Kolla med fruns arbetsgivare vad dom har för policy gällande förmånsbilar och föräldraledighet, kanske har ni möjlighet att få behålla bilen under ledigheten bara ni vill. Enda haken förutom arbetsgivarens policy är såklart att den kostnad ni idag har som löneavdrag från arbetsgivaren behöver kunna regleras på ett eller annat sätt.

Men om vi antar att ni måste lämna in förmånsbilen: i detta fall skulle jag antingen kolla efter en billig bil för att ’överbrygga’ föräldraledigheten med, eller se mig om efter en fin begagnad V90CC (förutsatt det är en sån man helst vill ha) som vi skulle köpa för att behålla betydligt längre tid än en föräldraledighet. Alla är vi olika (o tur är väl det) men värdeminskningen av att ha en nyare bil en väldigt kort tid ger mig lite lätt svindel haha. :-)

Lycka till, och jag håller med att V90’n är en fantastiskt trevlig bil!
av dfa
#1327447
Helt ärligt så håller jag med om att CC modellerna hållt andrahandsvärdet ganska bra, vilket enligt mig gör det lite intressantare att köpa en ny en att bli "andra" ägare.
Är fortfarande rätt OK kampanj på dem. Bygg ihop en ny med den specen du vill ha och testa vad du får för pris hos handlarna.

Men om du vill ha en välvårdad beg. och har tid att vänta ett par månader kommer det eventuellt ut en (min) svartmetallic med skinn, drag, BLIS, 20" samt lite annat till försäljning ;)
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]