Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327012
Jag har Telenors kort i bilmodemet och Internet är inte lika bra som i min telefon där jag har Comviq.
Jag har bilat genom hela Europa och så fort jag lämnat Tyskland så kan jag inte ens logga in i bilens Spotify?

Det är absolut inga problem med telefonen där funkar det direk med Spotify. Meningen är att kunna spela min musik i bilen via Spotify så att B&W inte gråter av dålig ljudkvalite.

Någon som haft samma problem?
Kan man lösa det på ngt sätt?
#1327031
Vi har haft liknande problem, men så fort vi kom in i Tyskland fick i displayen ”Ingen internetuppkoppling”. Detta fortsatte genom Europa ner till Kroatien. Vi telefonen funkar det utmärkt men via bilens Telenorkort funkar det inte alls.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1327051
Datakort har inget krav på sig att fri surf i Europa.. Kan vara det som spökar...

Om man sätter ett telefon-sim i bilen, så tror jag att det kommer funka..

Telenor har kanske inte dataavtal i alla länder. Testaatt ringa kundtjänst..
#1327053
Fjonsson skrev: tis 16 jul 2019, 20:29 Prova och byt nätverk manuellt. Jag kör med 3 och har haft bra kontakt hela vägen ner. Men kör spotify via carplay. 3 debiterar inte för spotifydata men gör det om sim sitter i bilen.
Kör man via carplay använder man mobiltelefonens Simkort. Då har man internet i hela EU..

Har man bara datakort, så kan det bli klabb..
#1327069
Jag har 3 mobil data i bilen. Det har fungerat från sverige till italien. Delar nätverk till ungarna. Lite uophåll vid landsgränser och buffrar ibland men i regel har det fungerat. 17Gb gick det åt. En del Tune In samt ungarna då. Navigation, spotify och bookbeat på telefonen via carplay.
#1327082
Ni måste kolla era abonnemang vad de innehåller för funktioner/tjänster. Man kan inte utgå enbart från mobiloperatör.
Roaming kan vara en lösning för de som strular men kan då också bli kostsamt utifrån hur abonnemanget har sin prissättning, dvs ni surfar hos operatör som ni inte har avtal med och inte inom ramen för det nya regelverket inom EU och mobilabonnemang.
Men så här fungerar det https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_sv.htm
#1327265
För att spinna vidare på AndS svar:
Det är skillnad mellan abonnemangen, inte bara om det är ett rent dataabonnemang eller om det är ett komplett inklusive telefon.
För att roamingen ska fungera på kontantkort så behöver dessa vara registrerade på dig som användare. Anonyma kort har inget stöd för roaming.

Det som däremot verkar vara fiffigt är att så länge som man rör sig mellan länder i Europa så ser det ut som att taket på EU-roaminggränsen nollställs i samband med gränspassage (eller egentligen i samband med byte till en annan nations operatör). Jag körde i alla fall en hel månad förra sommaren med en bra bit över de 10Gig EU-surf som operatören sa skulle ingå. Hade till och med bunkrat upp med extra SIM-kort som jag inte ens behövde använda förrän jag kört slut på de 50Gig som respektive kort var laddat med :)

Summeringen är alltså att prata med din respektive operatör *innan* du ger dig ut på vägen. Räkna inte med att det fungerar automagiskt inom hela EU, det kommer bara att sluta med upprörda ungar när WiFi slocknar. :-o

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]