Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1326015
onemangang skrev: ons 10 jul 2019, 08:59 Dom bytte ut den på min v90cc - 19 när det började strula. Dom hade tydligen bytt ut en hel del styrenheten, så det verkar inte vara ett helt ovanligt fel.
Är det ett vanligt fel, så borde det vara enkelt att hävda att det är ett konstruktionsfel och då gäller ju reklamatkonssrätten som är tre år.

Luska lite och hör med en tekniker om han varit med om felet innan. Man kan ju fiska och höra om han är säker på att att det boxen som är trasig och om han bytt fler. Har man tur säger han att han haft flera sådana bilar. Då är det ju bara att använda hans uttalande och hävda reklamation..
Användarvisningsbild
av Eritom
#1326487
Vi har 5år eller 100000km som garanti i Norge på Volvo fra Bilia.

Min 1,5 år gamle V90 med 90.000km fikk byttet VIC enhet rett etter påske i år da den sluttet å fungere.

Vanlig feil ifølge Bilia i Norge.
av kebabpizza
#1326674
Har du köpt bilen av en firma så ska dom ju givetvis fixa det utan att det kostar dig en krona om felet uppstod inom ett halvår från köpedatumet, för då anses felet per automatik vara ursprungligt.
Reklamationsrätten gäller ända upp till tre år, men då måste du som köpare bevisa att felet fanns från början.
Men har du köpt av en privatperson får du förlita dig på Volvos goodwill.
av Fredabo
#1326676
APhilipsson skrev: sön 14 jul 2019, 14:47
Fredabo skrev: ons 10 jul 2019, 16:39
APhilipsson skrev: tis 09 jul 2019, 21:50 Ok!? Vad var det för felkod?
Felkoden är: VCM-U107604

Med vänlig hälsning, Fredrik
För denna felkod finns en speciell mjukvara.
Jasså. Konstigt att Rejmes inte rekommenderar att köra den då? Eller säger att den inte fungerar.
Det vore ju mer effektivt än att hållas med mina reklamationsförsök.

Vet du någon som haft lycka med denna uppdatering?

Med vänlig hälsning, Fredrik
av Fredabo
#1326677
kebabpizza skrev: sön 14 jul 2019, 16:59 Har du köpt bilen av en firma så ska dom ju givetvis fixa det utan att det kostar dig en krona om felet uppstod inom ett halvår från köpedatumet, för då anses felet per automatik vara ursprungligt.
Reklamationsrätten gäller ända upp till tre år, men då måste du som köpare bevisa att felet fanns från början.
Men har du köpt av en privatperson får du förlita dig på Volvos goodwill.
Hej. Ja så är det säkert. Men, jag tycker faktiskt att det är Volvo som ska ta ansvaret i första hand.
Det fanns ingen tidigare användare som var kopplad till bilen så det kunde omöjligt upptäckas och därmed så är det ganska troligt att felet funnits en längre tid. Kanske t.o.m. från början. Oavsett så verkar det ju vara ett ganska vanligt fel så jag vänder upp och ner på Volvo till och börja med.

Med vänlig hälsning, Fredrik
av kebabpizza
#1326681
Fredabo skrev:Hej. Ja så är det säkert. Men, jag tycker faktiskt att det är Volvo som ska ta ansvaret i första hand.
Det fanns ingen tidigare användare som var kopplad till bilen så det kunde omöjligt upptäckas och därmed så är det ganska troligt att felet funnits en längre tid. Kanske t.o.m. från början. Oavsett så verkar det ju vara ett ganska vanligt fel så jag vänder upp och ner på Volvo till och börja med.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Har du köpt bilen av en firma eller inte? I så fall är det dom i första hand du ska reklamera felet hos, så har jag alltid gjort dom gånger jag råkat ut för något problem.
av Fredabo
#1326710
kebabpizza skrev: sön 14 jul 2019, 17:56
Fredabo skrev:Hej. Ja så är det säkert. Men, jag tycker faktiskt att det är Volvo som ska ta ansvaret i första hand.
Det fanns ingen tidigare användare som var kopplad till bilen så det kunde omöjligt upptäckas och därmed så är det ganska troligt att felet funnits en längre tid. Kanske t.o.m. från början. Oavsett så verkar det ju vara ett ganska vanligt fel så jag vänder upp och ner på Volvo till och börja med.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Har du köpt bilen av en firma eller inte? I så fall är det dom i första hand du ska reklamera felet hos, så har jag alltid gjort dom gånger jag råkat ut för något problem.
Ja bilen är köpt via firma och om inte Volvo tar ansvar så får dem göra det. Absolut.
Jag tycker bara att det är rättvist att driva det mot Volvo i första hand då felet upptäcktes när bilen var 2 år och 1,5 månader samt att det förmodligen redan tidigare var trasigt.
Säljaren står med ansvar men jag tycker inte att ansvaret i första hand ligger på dem utan på Volvo.

Med vänlig hälsning, Fredrik
av APhilipsson
#1326712
Fredabo skrev: sön 14 jul 2019, 17:14
APhilipsson skrev: sön 14 jul 2019, 14:47
Fredabo skrev: ons 10 jul 2019, 16:39

Felkoden är: VCM-U107604

Med vänlig hälsning, Fredrik
För denna felkod finns en speciell mjukvara.
Jasså. Konstigt att Rejmes inte rekommenderar att köra den då? Eller säger att den inte fungerar.
Det vore ju mer effektivt än att hållas med mina reklamationsförsök.

Vet du någon som haft lycka med denna uppdatering?

Med vänlig hälsning, Fredrik
Den har funkat på några jag känner till.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]