Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snufk1ns
#1341737
Hade precis problem med att VOC inte svarade ibland och att ”service erfordras” kom upp. På slutet gick inte ens appen att använda.

Fick ny mjukvara via konsumentköplagen. Nu fungerar allt perfekt igen 👍🏻
av Cokeisit
#1344071
Det krävdes en omprogrammering av min styrenhet sedan fungerade det igen. Troligtvis någon logfil som gör slut på minnet enligt min PST.

Skickat från min J9210 via Tapatalk

av Tobbed
#1345528
Haft min XC90 my 17 inne nu och problemet är löst. Först uppdaterade man programvaran, men det räckte inte och då fick man byta VCM:en. Volvo tog kostnaden efter diskussion. Slutet gott..
Användarvisningsbild
av skyrazer
#1347368
Även min drabbades helt plötsligt av "VOC - Service Erfordras" varpå jag inte kunde komma åt VOC i bilen alls genom app eller internet.
En mjukvaruuppdatering löste problemet, var tydligen känt och fanns som servicebulletin vilket gjorde det kostnadsfritt för mig (V90 D3 2017 uttagen maj så garantin var slut).
All cred till Bilia Kungsbacka och Ola (min PST) som klämde in mig med skohorn så det var snabbt avhjälpt :-)
av AndS
#1347371
Här har Volvo, m.fl. biltillverkare, något att förbättra och det är att får man en felaktig/buggig programuppdatering vi t.ex. service som inkluderar programuppdatering måste de ha rutiner för att snabbast möjligt och kostnadsfritt kunna ladda ned en rättning. Och det ställer krav på att serviceverkstäder tänker nytt hur de ska utforma lokaler och laddningsmöjlighet tills det går att göra direkt i bilen utan verkstadsbesök. Och det ska skickas felrapport med automatik när något inträffar och bilägaren få meddelande om att det ska/kan göras en uppdatering/rättning.
Ska inte behöva uppta en vanlig serviceplats, där vissa redan verkar ha infört wifi-lösning.
Inte behöva vänta till nästa service eller att man får betala för att rätta ett fel som dykt upp efter servicetillfället.

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]