Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredabo
#1327298
Chilly skrev: mån 15 jul 2019, 22:45 Min byttes på Volvo selekt garantin för en månad sen.
Min mek sa att det börjat för några månader sedan att det började ramla in flera st med trasig VCM. Tydligen byts dom ut mot en uppdaterad modell. Så nog vet Volvo om att den tidiga VCM'n strular.
Skönt att du hade garanti att luta dig mot!
Tycker ändå att det börjar dyk upp fler och fler i den här tråden som har/haft samma problem.
av Jingan
#1327362
Jag fick min styrenhet utbytt igår. Hade massiva problem med felmeddelanden och att även modemet strulade i bilen. Min bil är ändå helt ny från fabrik V60 MY2019
av Erac
#1327479
Fredabo skrev: tor 18 jul 2019, 09:31
Erac skrev: tis 16 jul 2019, 18:23
Fredabo skrev: ons 10 jul 2019, 16:39

Felkoden är: VCM-U107604

Med vänlig hälsning, Fredrik

Hade exakt samma felkod och för mig hjälpte det med att uppgradera mjukvaran.
Okej. Det låter ju iofs lovande!
Vad har du för årsmodell på din kärra?
MY2019
av mareri
#1327869
Min styrenhet xc90 -17 lade av förra veckan, inget internet, inget VOC m.m.
Snackade med min servicekille som lästa av den direkt med flera felkoder och skulle beställa en ny på garanti i tisdags. Han ringde tillbaka en timme senare och berättade att Volvo släppt en ny mjukvara samma morgon.
Fick den installerad samma dag och allt har fungerat prefekt sedan dess.
av Fredabo
#1329364
mareri skrev: sön 21 jul 2019, 23:12 Min styrenhet xc90 -17 lade av förra veckan, inget internet, inget VOC m.m.
Snackade med min servicekille som lästa av den direkt med flera felkoder och skulle beställa en ny på garanti i tisdags. Han ringde tillbaka en timme senare och berättade att Volvo släppt en ny mjukvara samma morgon.
Fick den installerad samma dag och allt har fungerat prefekt sedan dess.
Hejsan.
Det låter ju lovande! Skönt att det löste sig för dig!
Du säger att han skulle beställa på garanti. Det betyder att du hade nybilsgaranti kvar misstänker jag?
Vet du vad du hade för felkod?

Med vänlig hälsning, Fredrik
av Tobbed
#1333144
Jag har också fått detta fel nu på min xc90 my17. Har det löst sig för dig Fredrik? Andra som haft samma problem och fått det löst? Räcker det med mjukvaruuppdatering?
av Fredabo
#1334776
Tobbed skrev: tis 20 aug 2019, 16:32 Jag har också fått detta fel nu på min xc90 my17. Har det löst sig för dig Fredrik? Andra som haft samma problem och fått det löst? Räcker det med mjukvaruuppdatering?
Hej.
Bilen ska in på service 9/9 och så ska även VCM uppdateras. Den enskilda uppdateringen är tydligen en del av den stora uppdateringen nu så den går in i själva serviceuppdateringen och kostar inget extra.
Återkommer om hur det gick!

Med vänlig hälsning, Fredrik
av Tobbed
#1335575
Hej! Tack för svar! Väntar med spänning på att få höra hur det gått 9/9. ;-)

Finns det fler som har erfarenheter? Fall där uppdateringen löst problemet? Fall då den INTE har gjort det och man varit tvungen att gå vidare?
av V90D3
#1336360
Nu har även min VOC totalt lagt ner, V90-17. Service bokad imorgon så vi får se om det hjälper med mjukvara eller om VOC boxen är kaputt..
av Fredabo
#1336545
Tobbed skrev: tis 03 sep 2019, 22:11 Hej! Tack för svar! Väntar med spänning på att få höra hur det gått 9/9. ;-)

Finns det fler som har erfarenheter? Fall där uppdateringen löst problemet? Fall då den INTE har gjort det och man varit tvungen att gå vidare?
Det gick... åt skogen!
Ingen kontakt med bilen när VCM skulle uppdateras. Resulterade i att den totala uppdateringen havererade och jag fick en rad nya felmeddelanden. Däcktryckskontroll, ingen gps, ikoner som försvunnit från displayen etc...

Nu måste jag byta annars så går det inte att serva bilen.
Känns ju sådär att man som kund ska betala för service OCH utrustning för att genomföra servicen...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]