Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CurovacXC902016
#1325333
Robbi skrev: lör 06 jul 2019, 23:57
CurovacXC902016 skrev:
volvofantast skrev: lör 06 jul 2019, 07:10 Vet en som hade vibrationer i sin bil och då bytte dom däck märke och då försvann det,värt att testa
Verkstaden bytte till nya Pirelli däck igår men det blev ingen skillnad. (Jag har 22 tums sommar och 20 tum vinterhjul)
Dessa symptom jag upplever är likadana oavsett vilka hjul jag använder)
För att försöka förklara känslan så om man kör över stora ojämnheter på vägen eller asfalterade farthinder så gungar bilen fint som en buss.
Men om man kör över t ex där man lappat asfalt, avloppslock på vägen, där man skarvat asfalten på motorvägen osv så överförs detta till bilen som om man sitter i en gocart bil, som om jag hade världens hårdaste sport schasi. Man hör och känner i säten det stumma dunket.
Allt detta låter som i-landsproblem. Men irriterande att jag inte får en körupplevelse som man förväntar sig av en bil i nästan 1 milion klassen :-(
Då kör jag i komfort mode.
Beror detta på luftfjädringar, schasi eller något helt annat?
Alltså, plattformen är känd för att ha styvt chassi, de har sneglat på tysk sportchassi. Det stämmer att det ska vara hårt och i original som sportchassi. Nu har du dessutom stora fälgar med lite luft, vilket ytterligare förstärker hårdheten. Vilka dimensioner har demobilarna på däcken? Har de luftchassi? Be om att få testa med 18 tums däck för att utesluta. Tyvärr går det en trend i att ha stora fälgar och det går aldrig att få samma komfort som med mindre och mer gummi.

Edit: Såg nu att det gällde XC90. Är osäker på vilka däckdimensioner som är standard på den men begär att den ska ha samma köregenskaper som en demobil med samma spec.
Tjena!
Senaste månaden har jag lånat hem 2 st xc90 (en vecka var) med exakt samma spec som min dvs luftfjädringar, T6, 22 tums hjul med samma märke på däck (Pirelli). Och de lånade bilar accelererar superfint, och man känner inte av vibbarna i säten. Dessutom skillnaden mellan min och lånebilar när man plötsligt övergår på motorvägen från finasfalt till jättegrov att man i lånebilar nästan inte märker skillnad medan i min känns det att man plötsligt kör bara på fäglar utan gummi. Då är trycket på däcken standard på 2,8bar på både lånebilar och min. Har testat min med 2,3bar men det blev inte bättre.
Har även testat senaste månaden v40 och v60 utan luftfjädringar och även de klarar av vägunderlag bättre än min xc90 :-(
av III
#1325374
Känns ju som problemet med stötigheten skulle kunna vara för stumma stötdämpare men vore ju märkligt. Antar att den varit inne för kontroll så ingen glömt ta bort transportskydd i fjädringen om sådant monterats i fabrik.
av Drivlinan
#1325467
Har ni kollat så att inte fjädringen ligger i serviceläge?
Tror att en av varianterna bara går att avaktivera med hjälp av Vida
och den andra i IHUn.
av CurovacXC902016
#1325490
Känns som att tekniker borde ha upptäckt leveransskydd eller om service läge är aktiverat. Eftersom bilen har varit inne på felsökning så många gånger hittills.
Fick bilen levererad i juni förra året och jag klagat på dessa problem sen dag ett.
2 månader efter leveransen lämnade jag in bilen för felsökning första gången men 3 tekniker provkörde bilen och kunde inte märka dessa symtom. Då bad jag de att installera Polestar för jag trodde att det skulle lösa mitt problem. Men det gjorde det inte.
Efter några fler felsökningar tröttnade jag så jag kom på att åka till verkstaden och tog både en säljare och en tekniker att vi skulle köra lite runt med en demobil (som gick superfint)
Sen hoppade vi in i min bil och jag bad de att köra precis så som de körde demobilen. Dåååå sa de oj du har rätt. Det är skillnad på dessa 2 bilar. Trots att båda bilar hade exakt samma spec.
Börjar bli riktigt trött på att i i ett helt år har jag inte kunnat njuta riktigt av min bil.
Hur länge är rimligt att de ska försöka fixa min bil utan framgång innan de bestämmer sig att att byta ut bilen mot en som fungerar?
Användarvisningsbild
av sony
#1325526
Har inte du rätt att lämna bilen tillbala om Volvo inte kan fixa felet eftder 3 försök?
Jag skulle försöka göra det. Du ska inte acveotera detta på en ny bil.
av CurovacXC902016
#1325699
sony skrev: mån 08 jul 2019, 11:28 Har inte du rätt att lämna bilen tillbala om Volvo inte kan fixa felet eftder 3 försök?
Jag skulle försöka göra det. Du ska inte acveotera detta på en ny bil.
Det har jag inte ens tänkt på förän nu. Men börjar gå i de tankar nu eftersom nu har jag kört bilen i ett år som jag inte är nöjd med (som det är fel på).
Nästa måndag ska jag lämna in den för tredje gång på bara en månad.
De har beställt motorkuddar/motorfästen som de ska byta för att se om det löser problemet.
Jag vet inte hur man går till vägar om man vill att de byter ut bilen för mig?
Tar de min bil och beställer likadan ny eller hur de gör?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]