Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Speedwest
#1322881
Hämtade ut min första V90 (ej CC) med 18” och bytte sedan till 19” efter ca 100 mil. Ja, det är rätt stor skillnad. Min uppfattning var att de mindre var ovanligt tysta och att de större mer lät som en vanlig standardbil. Körde tidigare en Passat Alltrack (-14) med 18” som är mer standardbil i min värld iaf. Innan det en Audi A6 Avant (-13) med 18” - de är båda jämförbara med Volvo V90 som rullar på 19”

Plockade ut en ny V90 nu i februari med 19” direkt från fabrik och vägljudet är mer eller mindre identiskt som tidigare. Likadana däck, Michelin Pilot Sport 4 255/40/19.

Har även åkt en V90CC med extra allt som rullade på 245/40/21 som gick riktigt bra. Typ som min med 19” så CC är enligt mina erfarenheter tystare.

Jag kör utan akustikrutor ska tilläggas. Ut och kör och testa lite olika bilar. Rent utseendemässigt så är 19-20” klart mycket mer tilltalande. Åker du många långturer på motor/landsväg och inte bekymrar dig över utseendet så välj 18”. Lycka till!
av jpu
#1326093
Mitt tips är att skippa akustikglasen - har det idag på min V90CC och den bullrar och lever om från ffa däcken så att minska lite vindbrus har du ingen glädje av är min uppfattning. Då har ändå Volvo gjort flera uppdateringar för att försöka få ner ljudnivån.

Tyvärr har Volvo en bra bit kvar innan de blir premium.
Har som många andra haft bilen inne (ca tio ggr) för åtgärd av vibrationer. Inne just nu för inläsning av nya mjukvaran och få bukt med skrammel i bakluckan.
En av de sämre bilarna jag ägt de senaste 15 åren. Tyvärr kom jag från en Audi A6 Allroad innan som gick som en dröm. Pga minskat resande behövde jag inte en lika dyr bil den här gången men Volvon landade ändå på 550 brutto så det är ju ingen tomhylsa.

Angående frågan om däck så går bilen lika "tyst" med 18" dubbfria Continental som med 20" Pirelli - Bilen behöver annars enligt mig 20" för att få en bättre plantering i vägbanan - läs gå lite "premiumstabilt".

Bilen är uttagen i februari i år.

Lycka till eller välj ett annat märke!
av jpu
#1326097
De har bytt kardanaxel, "Haldex-växel" mm.
av CaptainOats
#1326234
Tycker min bullrar med 19. Skulle jag köpa igen skulle det bli 18 tum.

Blir ingen volvo igen efter denna
Tycker det bullrar för mkt för prisklassen
av stevvee
#1326466
CaptainOats skrev:Tycker min bullrar med 19. Skulle jag köpa igen skulle det bli 18 tum.

Blir ingen volvo igen efter denna
Tycker det bullrar för mkt för prisklassen
Byt däck
av stevvee
#1326493
CaptainOats skrev:Redan gjort.
Satt pirelli med dämpmatta på innan. Jag har bytt till michelin med dämpmatta i.

Tycker ändå den är för bullrig.
Continental är tystare. Michelin är dom högsta utav dessa tre
av CaptainOats
#1326494
stevvee skrev: lör 13 jul 2019, 10:21
CaptainOats skrev:Redan gjort.
Satt pirelli med dämpmatta på innan. Jag har bytt till michelin med dämpmatta i.

Tycker ändå den är för bullrig.
Continental är tystare. Michelin är dom högsta utav dessa tre
Pirelli var dåliga.
Michelin är tystare. Pirelli var känsliga för underlaget. Det är inte michelindäcken.

Men det låter för mycket för en bil som kostar 500 000.

Dom säger att bmw 5 serie är extremt tyst.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen