Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beachman
#1318202
https://accessories.volvocars.com/en-ma ... 16522/2019

Någon som vet om detta även kommer som uppgradering till 90-serien? Eller krävs det ny hårdvara? Saknar att den adaptiva farthållaren sänker hastigheten innan rondeller och skarpa kurvor.

Kollar man manualen till V90 MY20 så finns det ett nytt avsnitt "kurvtagningsstöd" som jag gissar hör till pilot assist gen 3.
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/034 ... P29334.pdf
av Bigx86
#1318212
Detta är en mjukvaru-uppdatering där Pilot Assist använder data från navigationssystemet för att bättre klara av kurvor. Blir väl tillgänglig mot en peng på samma sätt som "Mitigation By braking". Absolut värt pengarna! När eller om det kommer till äldre modeller vet jag inte...
av beachman
#1318465
Bigx86 skrev: fre 24 maj 2019, 12:17 Detta är en mjukvaru-uppdatering där Pilot Assist använder data från navigationssystemet för att bättre klara av kurvor. Blir väl tillgänglig mot en peng på samma sätt som "Mitigation By braking". Absolut värt pengarna! När eller om det kommer till äldre modeller vet jag inte...
Låter lovande!
Har du testat kurvtagningsfunktionen från 60-serien, funkar det bra?
av least
#1318519
Inte alls säkert att äldre modeller får denna versionen.
Den uppgraderingen som erbjöds var en säkerhetsfunktion, detta är en komfort-funktion.

Komfort-funktioner används för att locka till byte av bil.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1318542
least skrev:Tesla har OTA-uppdateringar, Volvo kräver att man kommer till en verkstad.
Precis. 5-600kr betyder att man i praktiken inte tar något betalt för programvaran utan bara för själva verkstadsbesöket.
Att Volvo inte uppdaterar över nätet är för att man kan kosta på sig att vara lite mer försiktiga. Tesla måste dundra på.
Men det är inte jag menar utan möjligheten att få nya funktioner i gamla bilar. Volvo har en rad tillbehör möjliga för eftermontering.
av AndS
#1318544
Till V60 kan den efterbeställas. Men det har ju även betydelse t.ex om nyare bilar fått annat styrservo och att man inte utvecklar programvara för äldre hårdvara.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1318554
Så kan det ju vara. Att det behövs hårdvara och då blir det ju svårare. Men alla SPA-bilar har elektriskt servo med styrhjälp.
av Bigx86
#1318641
least skrev: sön 26 maj 2019, 11:41 Inte alls säkert att äldre modeller får denna versionen.
Den uppgraderingen som erbjöds var en säkerhetsfunktion, detta är en komfort-funktion.

Komfort-funktioner används för att locka till byte av bil.
Är pilot assist en komfort-funktion? På vilket sätt? Man får inte släppa ratten enligt Volvo, försäkringsbolag och enligt gällande lagar och regler i Sverige. Om något så är det en säkerhetsfunktion, en avancerad lane keeping aid!

Om Volvo inte erbjuder detta till äldre bilar så är det definitvt av en annan anledning än att försöka locka till sig nya köpare. Tror inte ens 90% av alla säljare känner till funktionen!

Och jag har fått det bekräftat av Volvo att detta är endast en ny mjukvara. Funktionen sänker hastigheten på bilen när navigatorn skickar info om en grov kurva, det är allt den gör.
Senast redigerad av 1 Bigx86, redigerad totalt 0 gånger.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]