Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elektrikern84
#1318196
Har en V90 D4 i dagsläget. Supernöjd med den efter att Volvo fixat vibrationerna. Funderar nu på en V60 CC. Sen är den stora frågan Diesel eller bensin. Är sjukt nöjd med D-Fyran som är Polestar-optimerad. Man får ju nu även köra på HVO vilket jag börjat med och det är ett kanonbränsle (Kört närmare 10000 mil i VW Transporter utan problem).
Nackdelen med bensin då är ju den 25-30 % -iga höjningen av Bränsleförbrukningen som stör.
Någon som vet när Mild-hybriderna kommer till V60 och 90 serien?
av kmi
#1318205
Ved icke hvor mange mil du kör men ellers er bränslekostnaden jo marginal i et TCO perspektiv.
Det sagt så har jeg netop såld min V90 CC T5 och köpt en V60 T5 (utan AWD). V60'en bruger 1.5l mindre ved samme kørsel. Hvilket jeg tror är pga. lägre chassi samt FWD
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1318223
Mild-hybriderna kommer inte göra något märkbart åt förbrukning om det är det du syftar på...
av Lövet
#1318229
Elektrikern84 skrev:Har en V90 D4 i dagsläget. Supernöjd med den efter att Volvo fixat vibrationerna. Funderar nu på en V60 CC. Sen är den stora frågan Diesel eller bensin. Är sjukt nöjd med D-Fyran som är Polestar-optimerad. Man får ju nu även köra på HVO vilket jag börjat med och det är ett kanonbränsle (Kört närmare 10000 mil i VW Transporter utan problem).
Nackdelen med bensin då är ju den 25-30 % -iga höjningen av Bränsleförbrukningen som stör.
Någon som vet när Mild-hybriderna kommer till V60 och 90 serien?
Varför vill du byta? Vad söker du? Rent logiskt finns ju ingen anledning att byta om du har en bil du trivs med och dessutom tagit de första årens stora värdeminskning.
av dfa
#1318366
Glöm inte att AWD och den högre markfrigången ökar förbrukningen för CC modellerna med 15-20% (0,65/0,55, mina egna siffror D4 AWD CC vs D4)
Så att gå från en V90 D4 till en V90CC T5 AWD kommer öka din snittförbrukningen en del, inte bara genom bytet Diesel till Bensin, så som kmi skrev.
av Elektrikern84
#1318527
Vill ha en V60 inte V90, om det inte framgick. Tycker den är grymt snygg.. Undrar mer vad förbrukningen ligger på en V60 CC T5. Nån som mätt på pump tänkte jag?! Jag för bok pp mina tankningar och på 3600 mil ligger den på 0,67 i snitt. Lägst 0,58 Högst 0,81.
av Lövet
#1318530
Det här är ju inte svaret du vill ha, men genom det extra bilbytet istället för att behålla bilen tappar du i storleksordningen 100-150 tusen extra. Spelar det någon större roll om du ökar förbrukningen 1dl per mil? Den nya bilen kommer också ha malus-skatt år 1-3 vilket bara den är mycket mer än eventuell skillnad i förbrukning.
av AndS
#1318533
Håller med, att hänga upp bytet på cl i förbrukning är inget att bry sig om med ett sådant byte. Då gör man det för att man vill och har råd.

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar