Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317816
Hej

Vi leker med tanken att privat köpa en begagnad XC90, -16 eller -17. Är svårt att få testa olika chassin. Vi har tidigare ägt en XC90 R-design 2012, och uppskattade mycket att den kändes rätt fast i chassit trots biltypen. Vill inte att det ska svaja och gunga i onödan liksom.

Vad gäller nya XC90 så tycker jag personligen inte att den är klädsam i R-design, utan ser trevligare ut i Inscription. Så då kommer frågan hur stor skillnad man upplever på dom olika chassina?

* Inscription, alltså "standard" chassit?

* R-design?

* Och såklart Four-C? Ska man leta efter en Inscription med Four-C luftfjädring för att få det fastare? Hur beter sig det chassit t.ex. i Dynamic? Blir det lika fast som ett R-design chassi? Och en följdfråga, blir det även liknande nivåregleringsfunktion med Four-C?

När man googlar så varnar vissa för dyra haverier med luftfjädringen, vilket såklart är trist särskilt på en privat ekonomi. Kommentarer på det? Är det ett skottsäkert system eller mycket reparationer?

Tack
#1317931
Jag ställer en följdfråga:
Är verkligen chassit eller åtminstone fjädringen styvare i R-design eller är det bara visuella skillnader typ spoilers, grill och speglar etc? Jag körde alla tre varianterna innan jag valde en bil med luftfjädring och upplevde ingen skillnad mellan Inscription och R-design med ”vanlig” fjädring. Iofs körde jag inte mer än några timmar med respektive bil.

Däremot växlar jag numera friskt mellan Comfort, Dynamic och mitt egendefinierade läge som typ är Comfort med fjädring inställd som Dynamic.
Comfort är i mina ögon alldeles för gungigt för kurviga vägar och rondellkörning, men möjligheten att välja själv ger mig ett stort leende varje gång :)
#1318012
Jag har också vanliga fjädringen. Luftfjädringen är bättre, och kör du ofta med släp och/eller med mycket last så är den automatiska nivåregleringen bra att ha.

För min användning var skillnaden för liten för att betala extrakostnaden. Jag har också för många bekanta som haft problem med luftfjädringen i sina Audi, BMW och Mercedes. Jag tror inte att komponenterna blivit speciellt mycket bättre för att de sitter i en Volvo, så efter tillräckligt många mil finns det nog en chans för reparationer.

Men har du råd, och kan leva med att den eventuellt går sönder -- ta luftfjädringen. Den gör bilen trevligare att köra.
#1318023
Vet att tråden handlar om XC90 - men jag har V90 med luftfjädring (endast bak på V90 dock). Har idag en identisk V90 lånebil bara med vanlig fjädring (alltså inte luft) och upplever den som mer stötig. För att vara mer exakt så upplever jag att den studsar i bakvagnen över tex fartgupp. Min med luftfjädring "sätter sig" efter guppet, mens denna lixom studsar ett par gånger. Valet av bil för 2 år sedan stod mellan Mercedes och Volvo. I mercan var det påtaglig skillnad mellan lägena i både chassi, fjädring, styrning och gas osv. På min märker jag ingen skillnad mer än att ratten blir lite tyngre. OBS! Tyngre! Dvs den styr inte snabbare eller mer precist som tex mercan gjorde, utan ratten blir bara tyngre att svänga på... Lite fuskigt där Volvo, och nåt jag anser gör den funktionen totalt meningslös men det är kanske bara jag.
#1320562
Intressant info. Alltså har vi bara två chassin då, standard eller luft. Om man kör luftchassit på Dynamic, blir det då mycket fastare än standardchassit?

Och framförallt, ger luftchassit nivåreglering? Det verkar som det, men inte lyckats finna nån bra info på det.
#1320570
Ja luftchassit har nivåreglering men det styrs bara genom drive mode. Dynamic och pure har lågt läge medan offroad har tokhögt. Comfort ligger mitt emellan. Du kan alltså bara bestämma nivå genom att välja drive mode. Sedan kan du så klart skapa din egen drive mode om du vill med egen kombination av egenskaper.
#1320584
Putteman skrev: lör 08 jun 2019, 10:25 Kul med olika höjder. Jag läste lite på Volvos hemsida, och dom tyckte man kunde reglera höjden för att passa när man t.ex lastar eller ska in och ut i bilen. Någon som vet hur det går till i praktiken?
Är du utanför bilen och ska lasta in något bak, eller haka på en släpvagn, så finns det knappar i bagaget att trycka på för att sänka bilen.
Knapp bagage XC90.JPG
Knapp bagage XC90.JPG (7.11 KiB) Visad 1282 gånger

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]