Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1318980
Hypoxia skrev: mån 27 maj 2019, 10:05 Håller med föregående talare, den där vyn är helt felaktig och borde gå att hantera med enbart en justering.
På en korrekt vy så hänger alla linjer ihop och du har inga problem att använda kantlinjerna i den "grå rutan" för att finpositionera bilen längs trottoarkanter.
Du lär dig även hur mycket marginal du har i närheten av den "grå rutan", dvs hur nära du vågar lägga trottoarkanten. Jag kan lägga min kant-i-kant och ändå ha några centimeters marginal.
På samma sätt kan jag när det är små parkeringsrutor parkera bilen genom att backa in och helt dölja rutans markering med det grå fältet. Då slickar däcken på högersidan linjerna på parkeringsrutan.
Enligt Bilia är kameror fast monterade och om det inte är mjukvara då finns det inget sätt att justera dem fysiskt. Jag ska dit och kolla så fort jag har tid men det känns som mkt klydd i förväg innan de ens påbörjat.
#1318988
Kamerorna kan inte justeras fysiskt, utan det är mjukvaran som klipper ihop bilderna som måste kalibreras om.

Borde verkstan kunna lösa utan allt för mycket problem.

Väldigt konstigt hur det kan blivit så då ingen av sidorna verkar matcha.
#1319336
epostaren skrev: tor 30 maj 2019, 09:09 Har du köpt av ett företag, så är du bra skyddad. Kontakta gärna en konsumentvägledare eller ta en titt på Hallå konsuments hemsida, för hjälp om hur du ska gå vidare...
Det har varit en leasing bil i drygt 2 år, sedan köpte jag den från dem. Jag tror att det räknas som privat köp ändå eller?
#1319345
GATUPLAN skrev:
Derank skrev: lör 25 maj 2019, 13:07 År 3 kan du använda dig av reklamstionsrätten, kan vara bra att ha åtanke om det skulle visa sig vara ett kostsammare fel på bilen.

Jag fick hela instrumentbrädan och stötdämpare fram bytt år 3 på min xc60 utan problem.

Tyvärr vet vissa åf inte hur reköamationsrätten fungerar

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Det fick jag höra också på Volvos kundtjänst dock hänvisar de mig till Bilias verkstad och de påstår att år 3 gäller enbart första ägaren.
Ja, tyvärr så har Volvo den policyn med reköamationsrätten, den gäller bara första ägaren.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1319667
andreas 80 skrev: tis 28 maj 2019, 22:35 Kamerorna kan inte justeras fysiskt, utan det är mjukvaran som klipper ihop bilderna som måste kalibreras om.

Borde verkstan kunna lösa utan allt för mycket problem.

Väldigt konstigt hur det kan blivit så då ingen av sidorna verkar matcha.
Jag kollar nästa vecka någon gång .
Men vet du hur den kalibreringen går till?
Tack!
#1319864
Jag var på Bilia idag. Det känns som Bilia inte känner till alls hur kalibreringen fungerar.
Men ändå har de tror jag hittat kalibreringen i sitt system och kört via Bluetooth till bilen. Sedan har de kört in och ut med bilen vid 2 tillfälle. Jämfört med en annan bil.
Iaf bilden är troligen bättre nu, dock inte 100. Men nu vet jag åtminstone att Bilia vet om att det finns en lösning.
Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]