Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317068
Hej!

Här är ett konstigt beteende som jag har återskapat på min V90 -17, och även häromveckan på den lokala Volvoåterförsäljarens demobil.

Jag ställer in min klimatanläggning att synka temperaturerna mellan förarsidan och passagerarsidan, men efter jag använt defrostern och stängt av och låst bilen med defrostern påslagen, så bryts klimatzonerna upp och lämnar passagerarsidan på "HI". Steg för steg beskrivs det så här:
  • Starta bilen
  • Se till att förarsidan och passagerarsidans temperaturer är synkade
  • Slå på defrostern för framrutan
  • Stäng av bilen, gå ut och lås den (viktigt)
  • Eventuellt vänta någon minut, och gå in i bilen igen
  • Starta bilen igen. Observera att defrostern fortfarande är aktiv
  • Stäng av defrostern för framrutan
  • Observera: Förarsidan återgår till ursprunglig temperaturinställning medan passagerarsidan står kvar på "HI". Klimatzonerna är inte längre synkade.
Det här scenariot är vanligt vintertid för mig, eftersom jag ofta börjar min resa med ett kort stopp (lämna på förskolan). Tydligen tycker Volvo att det inte är något fel. Vad tycker ni? Kan ni återskapa det på er bil också? Verkar gälla för alla årsmodeller av den nya V90 i alla fall.
#1317075
ksjoberg skrev:Hej!

Här är ett konstigt beteende som jag har återskapat på min V90 -17, och även häromveckan på den lokala Volvoåterförsäljarens demobil.

Jag ställer in min klimatanläggning att synka temperaturerna mellan förarsidan och passagerarsidan, men efter jag använt defrostern och stängt av och låst bilen med defrostern påslagen, så bryts klimatzonerna upp och lämnar passagerarsidan på "HI". Steg för steg beskrivs det så här:
  • Starta bilen
  • Se till att förarsidan och passagerarsidans temperaturer är synkade
  • Slå på defrostern för framrutan
  • Stäng av bilen, gå ut och lås den (viktigt)
  • Eventuellt vänta någon minut, och gå in i bilen igen
  • Starta bilen igen. Observera att defrostern fortfarande är aktiv
  • Stäng av defrostern för framrutan
  • Observera: Förarsidan återgår till ursprunglig temperaturinställning medan passagerarsidan står kvar på "HI". Klimatzonerna är inte längre synkade.
Det här scenariot är vanligt vintertid för mig, eftersom jag ofta börjar min resa med ett kort stopp (lämna på förskolan). Tydligen tycker Volvo att det inte är något fel. Vad tycker ni? Kan ni återskapa det på er bil också? Verkar gälla för alla årsmodeller av den nya V90 i alla fall.

Ser inte heller vad som blir fel, du kör ju över autofunktionen och återgår ej till auto innan du kliver ur Bild
#1317191
Tja... när jag kliver in i bilen igen så är ju defrostern på, precis som när jag lämnade den. Men om jag då stänger av defrostern, är det då rimligt att den splittar upp klimatzonerna och sätter passagerarsidan i en bastu medan den kommer ihåg vad förarsidan hade innan defrostern slogs på?

Jag skulle ju tyckt att när defrostern slogs av, att den då återgick till automatiskt läge såsom den var när jag slog på den...
#1318209
Har upplevt samma sak på min XC60 ett par gånger. Har inte tänkt på om jag gjort något speciellt de gånger det hänt, men i princip har det varit.
-Kör ner i P-Garage och drar på defrostern för att bli av med imma
-Stänger av bilen med defroster på.
-Kommer tillbaka till bilen
-Slår av defrostern
-Passagerarsidan fastnar på HI.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]