Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
#1317051
Må tycka att V90 CC är stabilare och går bättre på vägen. Men den är inte bekvämare än min förra xc70 sport. Hårda (standard)stolar med läder och dynförlängare ger träsmak efter mer än 15 mil. I Xc70n mjukare sportstolar kunde man åka 100 mil utan problem. Upplever även skarvar och ojämnheter slår lite hårdare i V90 CC. Det är 19" på däcken, vilket idag nästan är standard. Hade 50-profil på xc70n med. VEAMotorn d4 går tystare och bättre i V90 än den gamla d4 i xc70.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1317063
Komfort är ju sjukligt subjektivt men obehag är sällan skoj, för mig är det hårdare stolar som gör att kroppen orkar hålla sig pigg under långkörningar då jag i mjukare känner det som att man säckar ihop lite. Men det är bekvämare att sätta sig i mjukare ;-) Träsmaken, kan det kanske hjälpa att göra några justeringar i stolen, det är ju trots allt ingen dålig stol men kanske behöver den ses över?
av AndS
#1317066
Precis, det är väldigt personligt hur det fungerar. Stolarna har en standardutformning som ska fungera om du är 160 lång och väger 60 kg eller är 195 och kanske väger 120 kg. och allt annat, samt om du är man eller kvinna (här har väl inte hen så stor betydelse ;-) ) men även hur våra kroppar är byggda.
En fast stol kräver i regel mera injustering än en mjukare av höjd, längd, vinkling och svankstöd. Speciellt svankstödet i Volvos fastare stolar kräver en del justering.
Själv vill jag ha textilklädda stolar vilket har den stora nackdelen att jag idag inte kan få helt eljusterbara med automatik (går inte beställa) men för oss ger de klart bäst komfort både sommar och vinter.
av refbob
#1317071
Jag är 185 lång och väger 90 pannor.
av AndS
#1317081
refbob skrev: lör 18 maj 2019, 09:25 Jag är 185 lång och väger 90 pannor.
Sedan får man sätta det i hur man är byggd, dvs längd överkropp, benlängd, armlängd, ryggrad (t.ex. svank, etc). tror det hamnar inom kroppens anatomi av hur skelett och muskler är utformade och skiljer sig åt. Så det kan mycket väl vara så att för dig är Volvos nyare stolar inte optimala, om du har provat alla inställningsmöjligheter.
Jag har åkt SAAB och Volvo under nästan 40 år (bilarna före det räknas inte ;-) ) och har troligtvis en en ganska anpassningsbar kropp, kanske utifrån att jag har en kroppsform som passar det mesta (180 och 75 kg) och inga ryggproblem. T.o.m. Recarostolarna i gjutna plastbaljor utan inställning fungerade för mig i tävlingsbilarna.
Längsta resan utan stopp i CCn är nog ca 50 mil. Tar jag 15 mil som åks minst 2 ggr i veckan så är det ren avkoppling.
Men här skulle biltillverkarna kunna göra mera i utformning och stoppning, och kanske minska lite på de estetiska valen.
av CaptainOats
#1317239
Jag hade en xc70 sport innan min v90 cc.

V90 går tystare och mjukare. Xc70 sport var hård över skarvar.


Problemet med v90 tror jag är pirelli zero. Jag fick dom levererade på min v90cc.
Nu efter 1 sommar köpte jag michelin ist och satte på. Mycket mindre vägbuller. Tkr pirelli var alldeles för högljudda på grov asfalt. Michelin mer komfort och tystare.

Pirelli hadr bättre handling men det är ingen sportbil ändå.
av AndS
#1317244
Vår levererades med Michelin Latitud Sport 3 235/55r18 104V och de har bra komfort och fungerar för bilen, Michelin definierar dem som SUV/4x4 däck och den typen av däck passar på CC-modellerna utifrån komfort och chassie. Fungerar både på grusväg och som landsvägslok vilket är syftet.
Vill man ha ett "sportigare" utseende och fyrhjulsdrift är det inte CC-modellen man ska välja utan V90 med AWD som har annan sättning av chassi, etc. Och här kan man experimentera med olika däck med lägre profil.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]