Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316346
tjtj skrev:Det är tyvärr rätt självklart att det måste vara så här pga certningen. Om bilen hade kommit ihåg senaste inställningen så hade alla biltillverkare haft ett super-eko läge valt som default från fabriken (och som används vid certningen) som är i princip okörbart och som kanske redan dealern ändrar till comfort eller "normal-eko".
Den här typen av skillnad mellan verklig körning och certning vill man ju komma ifrån.
Om det inte är tillåtet så hur kan det då fungera att bilen väljer senast inställda läget på tex en Audi A6 och varför kan bilen isåfall inte starta i Ecoläget om det var det som jag hade inställt senast i bilen?
#1316348
Ja, det där är en underlig sak.
SPA-bilarna startar i Comfort-mode varje gång, men om föraren tidigare valt en mer "miljövänlig" körmode, så borde bilen kunna behålla den permanent.
#1316368
Holloman skrev: tis 14 maj 2019, 13:45
tjtj skrev:Det är tyvärr rätt självklart att det måste vara så här pga certningen. Om bilen hade kommit ihåg senaste inställningen så hade alla biltillverkare haft ett super-eko läge valt som default från fabriken (och som används vid certningen) som är i princip okörbart och som kanske redan dealern ändrar till comfort eller "normal-eko".
Den här typen av skillnad mellan verklig körning och certning vill man ju komma ifrån.
Om det inte är tillåtet så hur kan det då fungera att bilen väljer senast inställda läget på tex en Audi A6 och varför kan bilen isåfall inte starta i Ecoläget om det var det som jag hade inställt senast i bilen?


Nu vet jag inte om Audi A& du refererar till är WLTP-certad eller inte, men WLTP-specen ger visst handlingsutrymme, se nedan. Volvo har valt att ha ett "pre-dominant mode" (Comfort" som ger rimlig balans mellan CO2 och förarupplevelse).
Audi verkar ha valt att inte ha ett predominant mode utan istället utnyttja 2.6.6.3 nedan och istället mäta förbukning i bästa och sämsta läget och sen beräkna aritmetiskt medelvärde på dessa.

Min gissning är att man förlorar CO2 på att ta medelvärde på best och worst-case, för ECO och comfort är nog rätt nära i förbrukning, medans dynamic/sport-lägen sticker ut mer i förbrukning.



Text från https://wiki.unece.org/display/trans/Latest+GTR+15

2.6.6. Driver-selectable modes
2.6.6.1. Vehicles equipped with a predominant mode shall be tested in that mode. At the request of the manufacturer, the vehicle may alternatively be tested with the driver-selectable mode in the worst-case position for CO2 emissions.
2.6.6.2. The manufacturer shall provide evidence to the responsible authority of the existence of a mode that fulfils the requirements of paragraph 3.5.9. of this UN GTR. With the agreement of the responsible authority, the predominant mode may be used as the only mode for the determination of criteria emissions, CO2 emissions, and fuel consumption.
2.6.6.3. If the vehicle has no predominant mode or the requested predominant mode is not agreed by the responsible authority as being a predominant mode, the vehicle shall be tested in the best case mode and worst case mode for criteria emissions, CO2 emissions, and fuel consumption. Best and worst case modes shall be identified by the evidence provided on the CO2 emissions and fuel consumption in all modes. CO2 emissions and fuel consumption shall be the arithmetic average of the test results in both modes. Test results for both modes shall be recorded.
At the request of the manufacturer, the vehicle may alternatively be tested with the driver-selectable mode in the worst case position for CO2 emissions.
#1316371
Intressant! Kul att du grävde fram det där!

Kan det vara så enkelt som att i Åjdi har man knappen som standard emedan man ju i Vovlo får betala extra, och därmed kan de då få lägre förbrukning i testerna vilak dessutom är applicerbara på alla versioner av modellen?
#1316444
Xanthopteryx skrev: tis 14 maj 2019, 12:19
least skrev:Hur kan då Polestar-trimning vara tillåten?
Polestar är certifierat och godkänt helt enkelt.
Polestar är ju inte godkänt om man inte registreringsbesiktigar bilen efter det lagts in.

Polestar ändrar inte heller bränsleförbrukningen eller utsläppen, vilket jag antar görs om man ändrar till dynamic..
#1316450
Xanthopteryx skrev: tis 14 maj 2019, 15:41 Intressant! Kul att du grävde fram det där!

Kan det vara så enkelt som att i Åjdi har man knappen som standard emedan man ju i Vovlo får betala extra, och därmed kan de då få lägre förbrukning i testerna vilak dessutom är applicerbara på alla versioner av modellen?
Jo, så kan det ju vara, man vill ju undvika för många certningsvarianter.
#1316463
Ilduce77 skrev:
Xanthopteryx skrev: tis 14 maj 2019, 12:19
least skrev:Hur kan då Polestar-trimning vara tillåten?
Polestar är certifierat och godkänt helt enkelt.
Polestar är ju inte godkänt om man inte registreringsbesiktigar bilen efter det lagts in.

Polestar ändrar inte heller bränsleförbrukningen eller utsläppen, vilket jag antar görs om man ändrar till dynamic..
Besiktning behövs ja, men det är bara en pappersprodukt. Det som krävs är att tillverkaren kan gå i god för att bilen klarar av den högre effekten, vilket Volvo såklart kan (eftersom att de äger Polestar...), så därmed är ju själva Polestar godkänd. Sedan att lagen kräver att du åker till en besiktningsfirma med pappret, betalar och får en högre motoreffekt inskriven i registret är en annan femma. Polestar påverkar, som du säger, varken förbrukning, utsläpp eller annat som är av betydelse för certifieringen av bilen.
Alla körlägen som finns att välja påverkar garanterat förbrukningen (annars vore det ju verkligen ingen idé att ha olika körlägen såsom eko, dynamic e.t.c.).
Löjliga priser XC70

Priset på XC70 har stora inslag av spekula[…]

Hämtat ut bilen efter byte av bränslepum[…]

Ja"kebabpizza" har troligen rätt du[…]

Hade en S90 med likadant ljud som det i videon. Bi[…]