Moderator: Moderatorer
tjtj skrev:Det är tyvärr rätt självklart att det måste vara så här pga certningen. Om bilen hade kommit ihåg senaste inställningen så hade alla biltillverkare haft ett super-eko läge valt som default från fabriken (och som används vid certningen) som är i princip okörbart och som kanske redan dealern ändrar till comfort eller "normal-eko".Om det inte är tillåtet så hur kan det då fungera att bilen väljer senast inställda läget på tex en Audi A6 och varför kan bilen isåfall inte starta i Ecoläget om det var det som jag hade inställt senast i bilen?
Den här typen av skillnad mellan verklig körning och certning vill man ju komma ifrån.
Holloman skrev: ↑tis 14 maj 2019, 13:45tjtj skrev:Det är tyvärr rätt självklart att det måste vara så här pga certningen. Om bilen hade kommit ihåg senaste inställningen så hade alla biltillverkare haft ett super-eko läge valt som default från fabriken (och som används vid certningen) som är i princip okörbart och som kanske redan dealern ändrar till comfort eller "normal-eko".Om det inte är tillåtet så hur kan det då fungera att bilen väljer senast inställda läget på tex en Audi A6 och varför kan bilen isåfall inte starta i Ecoläget om det var det som jag hade inställt senast i bilen?
Den här typen av skillnad mellan verklig körning och certning vill man ju komma ifrån.
Xanthopteryx skrev: ↑tis 14 maj 2019, 12:19Polestar är ju inte godkänt om man inte registreringsbesiktigar bilen efter det lagts in.least skrev:Hur kan då Polestar-trimning vara tillåten?Polestar är certifierat och godkänt helt enkelt.
Xanthopteryx skrev: ↑tis 14 maj 2019, 15:41 Intressant! Kul att du grävde fram det där!Jo, så kan det ju vara, man vill ju undvika för många certningsvarianter.
Kan det vara så enkelt som att i Åjdi har man knappen som standard emedan man ju i Vovlo får betala extra, och därmed kan de då få lägre förbrukning i testerna vilak dessutom är applicerbara på alla versioner av modellen?
Ilduce77 skrev:Besiktning behövs ja, men det är bara en pappersprodukt. Det som krävs är att tillverkaren kan gå i god för att bilen klarar av den högre effekten, vilket Volvo såklart kan (eftersom att de äger Polestar...), så därmed är ju själva Polestar godkänd. Sedan att lagen kräver att du åker till en besiktningsfirma med pappret, betalar och får en högre motoreffekt inskriven i registret är en annan femma. Polestar påverkar, som du säger, varken förbrukning, utsläpp eller annat som är av betydelse för certifieringen av bilen.Xanthopteryx skrev: ↑tis 14 maj 2019, 12:19Polestar är ju inte godkänt om man inte registreringsbesiktigar bilen efter det lagts in.least skrev:Hur kan då Polestar-trimning vara tillåten?Polestar är certifierat och godkänt helt enkelt.
Polestar ändrar inte heller bränsleförbrukningen eller utsläppen, vilket jag antar görs om man ändrar till dynamic..
Ja"kebabpizza" har troligen rätt du[…]
Hade en S90 med likadant ljud som det i videon. Bi[…]