Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316919
tjtj skrev:
Holloman skrev: tis 14 maj 2019, 13:45
tjtj skrev:Det är tyvärr rätt självklart att det måste vara så här pga certningen. Om bilen hade kommit ihåg senaste inställningen så hade alla biltillverkare haft ett super-eko läge valt som default från fabriken (och som används vid certningen) som är i princip okörbart och som kanske redan dealern ändrar till comfort eller "normal-eko".
Den här typen av skillnad mellan verklig körning och certning vill man ju komma ifrån.
Om det inte är tillåtet så hur kan det då fungera att bilen väljer senast inställda läget på tex en Audi A6 och varför kan bilen isåfall inte starta i Ecoläget om det var det som jag hade inställt senast i bilen?


Nu vet jag inte om Audi A& du refererar till är WLTP-certad eller inte, men WLTP-specen ger visst handlingsutrymme, se nedan. Volvo har valt att ha ett "pre-dominant mode" (Comfort" som ger rimlig balans mellan CO2 och förarupplevelse).
Audi verkar ha valt att inte ha ett predominant mode utan istället utnyttja 2.6.6.3 nedan och istället mäta förbukning i bästa och sämsta läget och sen beräkna aritmetiskt medelvärde på dessa.

Min gissning är att man förlorar CO2 på att ta medelvärde på best och worst-case, för ECO och comfort är nog rätt nära i förbrukning, medans dynamic/sport-lägen sticker ut mer i förbrukning.



Text från https://wiki.unece.org/display/trans/Latest+GTR+15

2.6.6. Driver-selectable modes
2.6.6.1. Vehicles equipped with a predominant mode shall be tested in that mode. At the request of the manufacturer, the vehicle may alternatively be tested with the driver-selectable mode in the worst-case position for CO2 emissions.
2.6.6.2. The manufacturer shall provide evidence to the responsible authority of the existence of a mode that fulfils the requirements of paragraph 3.5.9. of this UN GTR. With the agreement of the responsible authority, the predominant mode may be used as the only mode for the determination of criteria emissions, CO2 emissions, and fuel consumption.
2.6.6.3. If the vehicle has no predominant mode or the requested predominant mode is not agreed by the responsible authority as being a predominant mode, the vehicle shall be tested in the best case mode and worst case mode for criteria emissions, CO2 emissions, and fuel consumption. Best and worst case modes shall be identified by the evidence provided on the CO2 emissions and fuel consumption in all modes. CO2 emissions and fuel consumption shall be the arithmetic average of the test results in both modes. Test results for both modes shall be recorded.
At the request of the manufacturer, the vehicle may alternatively be tested with the driver-selectable mode in the worst case position for CO2 emissions.
Intressant och väldigt tydligt får man tycka!
#1317611
GATUPLAN skrev:Alltså nu märker jag att START/STOPP motorfunktionem är alltid på vid start?
Kan man inte välja att bilen startar utan STAR/STOPP eller måste man alltid dit och stänga av den?
Nej det går ännu inte att komma runt.
#1317733
GATUPLAN skrev: tis 21 maj 2019, 04:32 Alltså nu märker jag att START/STOPP motorfunktionem är alltid på vid start?
Kan man inte välja att bilen startar utan STAR/STOPP eller måste man alltid dit och stänga av den?
Jag har ställt in individual att den ska vara av sen kör jag max rattmotstånd.
Vid start snurrar jag bara drive mode hjulet. Tar ju 1 sek

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]