Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316034
Ja lång rubrik. Men jag blir chockad när jag ser att jag kan styra min Volvo on Call när bilen är garage som är flera meter under jorden med tjocka betongväggar m.m. och där har aldrig varit någon Internet eller telefon som fungerar oavsett vilket abonnemang eller telefon man har.
HUR?
#1316177
Oftast fungerar SMS också i områden där det inte går att ringa (jag är jägare).
Jag tror att kraven på mottagning är lägre för dataöverföring eftersom man kan överföra lite åt gången och göra nya försök om det första misslyckas.
#1316185
SMS skickas över signaleringskanalen dvs en annan kanal än den kanalen som taltrafik går på, därav fungerar sms i område där det är sämre täckning och tal inte fungerar. Är osäker hur datatrafik hanteras, men fungerar datatrafik med bilens inbyggda modem och inte med mobilen i garage och andra platser lutar det åt att antenn, hårdvara etc är bättre i bilen.
#1316343
Hanzon skrev: mån 13 maj 2019, 15:15 SMS skickas över signaleringskanalen dvs en annan kanal än den kanalen som taltrafik går på, därav fungerar sms i område där det är sämre täckning och tal inte fungerar. Är osäker hur datatrafik hanteras, men fungerar datatrafik med bilens inbyggda modem och inte med mobilen i garage och andra platser lutar det åt att antenn, hårdvara etc är bättre i bilen.
Volvo On Call har ju sitt eget SIM-kort och använder bilens antenn så därav kanske bättre mottagning.
Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]