AndS skrev: ↑tor 16 maj 2019, 22:02
Precis, det finns material med låg vikt och styrka, men de kostar mera. Precis vad jag skrev.
Ta det på alla delar i bilen och räkna på tillverkningskostnad
De här bilarna har stor marknad hos de som kör dem i ca 3 år och påverkas inte.
Det gäller att istället sälja så mycket lull-lull som möjligt istället för ökad kvalité utifrån förmånsvärde.
Njä, VEAn är väl en ganska påkostad lågfriktionsmaskin, variabel oljepump, balansaxlar m.m.
Jag tror som sagt inte detta i första hand är ett fel som går att härleda till besparingskostnad vid tillverkning, antagligen istället en dimensioneringsmiss i ivrig jakt på friktionsreducering/bränsle och CO2-besparing. Kanske en underleverantör på rem som lovat för mycket.
Var för övrigt på Bilia idag i annat ärende (balansaxlar som börjat vina igen efter byte för ett halvår sen) och fick även offert på nästa service, 15 000 mil i mitt fall, numera kamremsbyte inkluderat. 10455 sek för basservice+kamremsbyte.
Teknikern verkade inte heller speciellt exalterad över den sänkta intervallen.
tjtj skrev:Självklart tråkigt att intervallet minskar, men det är i mina ögon en märkligt stor fokusering på kostnad för kamremsbyte generellt.
Om vi antar att ett kamremsbyte kostar 8000kr (rimligt?). Då blir kostnaden utslagen på 15000 mil resp 24000 mil följande:
8000/15000 = 0,53kr
80000/24= 0,33kr
Dvs milkostnaden fram till första kamremsbytet för era bilar ökar med 20 öre.
Totala milkostnaden för en hyfsat ny Volvo är säkert över 40kr/mil även om man har bilen fram till 15000mil.
Så ändrat kamremsintervall ger en kostnadsökning på storleksordningen 0,5% (självklart är mina siffror inte exakta, men de bör ge en hyfsad bild av kostandsökningen).
Med andra ord: ligg inte sömnlösa och gräm er över detta
Jag accepterar att vi har olika infallsvinklar på vad bilägande får kosta /mil.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64