Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
#1314648
Tog en 20-mila tur plus hem igen med V90 CC idag. Mina 3 vuxna passagerare gav betyget minus till baksätet. Uttalande låter -"en stenhård parkbänk". -Benen domnar av efter ca en timme. -Trodde Volvo skulle vara en belväm bil. -Nästa gång tar vi någon annan bil för den här kan man inte åka någon längre tur med. Bra omdömen för en 1/2 miljoners bil.. ... Själv satt jag helt OK i framsätet. Så tyckte även min framsätespassagerare. Men nog saknar jag lite fotöljerna i V70n. 100 mil i sträck utan problem i den.
Användarvisningsbild
av Derank
#1314651
baksätena i dagens bilar är för max 2 barn tycker jag, V70N var nog det senaste jag satt bekvämt i bak. Mittenplatserna är ju rent bedrövliga numera, man har knäna under hakan, me personligen gör det mig inget då jag alltid kör och de jag skjutsar är som regel barn, och det funkar, så länge de är 2
av UnleashFusion
#1314654
Att sitta i mitten är det värsta, speciellt om man är lång.. Det är ett rent helvete på en långtur.. Spelar ingen roll vilken jävla bil man än köper.

Vänster-/högerbak varierar beroende på hur sätena är formade. Självklart spelar längden och bältena(kvalitemässigt)
av refbob
#1314656
Ytterpassagerarna tyckte inge bättre om dem platserna heller. Lågt säte ger dålig komfort.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1314684
Blev nyfiken och tittade på några bilder och ja själva sittdynan ser väl halvtrist ut men de gör den väl på de flesta, ryggstödet såg trevligare ut men detta som alla andra lutar lite för mycket bakåt för min smak. Synd att sitt/ryggdelen inte är i alla fall ger lite möjlighet att reglera dom. Samtliga baksäten har väl fått stryka på foten då det inte är där köparna tittar, de tittar på framsätena samt bagage så att en Brio blablabla går in.

Kanske kan du ersätta baksätet med ett från XC90 Excellence, där har dom verkligen gjort det bra. Till och med Passat hade väl Passat CC med plats för endast tre passagerare och för att inte glömma S80 Executive ;-)
av least
#1314708
Tre vuxna i baksätet på en längre tur är ingen dröm i någon bil.
V90 är endast gjord för 4 åkande, mittenplatsen bak är inte ens att tänka på att placera en vuxen i.
av UnleashFusion
#1314710
Jag kan endast jämföra med min V70 samt fick jag provköra en 520d xdrive i 3 dagar. Baksäten på bmwn lutar inte lika mycket som v90. dock var bilen fylld med 4 vuxna(ingen satt i mitten) men ingen klagade på obehag, Vi åkte cirka ~34mil under dom 3 dagarna
av AndS
#1314721
Med två vuxna är det inga problem bak i V90, mitten är för barn. Kan ju inte bli något annat om man sätter dit ett armstöd, finns ingen möjlighet att det blir bra.
V90 ger mera benutrymme än tidigare V70 för de flesta, men har man fyra personer på 1,90 i bilen kan det nog kännas lite trångt om framsätena är max bakskjutna.
Tycker inte det är någon skillnad mot V70 för mig som är 1,80 mera än bättre benutrymme i V90.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1314727
Allt är ju relativt såklart. Personligen sitter jag vansinnigt bra i min V90 på alla platser, dock R-design så stolarna är lite mer skålade och kramar om mer. Även mer stöd i baksätet tycker jag. Provade vid beställning en V90 med bas-stolarna i tyg och de var bedrövliga. Mjuka ja, men i en kurva hade du kanat runt som inget däri och baksätet var inte alls bekvämt. Mjuka stolar innebär inte komfort i alla lägen.
Jämfört mot min förra bil (V50 med tygstolar) så kan jag utan problem köra 100 mil i V90n och känna mig pigg i både rygg och arsle, mot V50n som tog död på mig efter ~30 mil.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]