Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1314539
Hur länge har Volvo kör Aisin-lådor?
Det är svårt att dra några slutsatser från ett forum men jag har läst betydligt fler byten av automlådor än motorer, dyrare blir det också.
Nog skulle jag köra oljebytet.
av least
#1314545
Och dessa byten var på grund av bristande oljekvalitet?
Har du något exempel på en bilmodell där du vet att växellådan har bytts?

(Exempelvis på riktigt gamla S80 T6 så byttes lådorna ut på grund av bristande kvalitet, de tålde inte vridmomentet.
Men det var GM-lådor.)

Och vänder man på resonemanget:
Varför skulle Volvo tacka nej till ökade intäkter vid service?
Det vore den enklaste saken i världen att skriva in ett tillägg i servicen, baserad på antingen tid eller körda kilometrar.
Enkelt intjänade 4800 kr var 6000 mil för genomsnittsbilen.
av least
#1314566
Samma sak med AOC, ja.
Vid service kontrolleras omgivande strukturer efter fuktande oljefilm, som indikerar oljeläckage från kopplingen.

Men har bristande oljebyte lett till ett ökat antal haverier?
av petherf
#1315045
Kommer nog att lämna in för spolning av lådan om 2 -3 år när den gått 6-7 000 mil.
Däremot ska min v90 CC-17 in i morgon för olje lekage mellan motor och låda, förmodligen packbox.
av Orbb
#1316022
Måste få lyfta den här tråden lite för att reda ut vilken olja som är mest rätt, blir fortfarande inte klok.
Vill inte köpa Volvos olja pga deras höga pris men kanske blir tvungen till slut.

Har en 6 vxl från -12 som kräver samma olja som nyare tydligen, alltså enl. boken klass AW-1
Vad är AW-1, är det en gen klassning eller är det samma som JWS 3324?
Om det är samma så finns det vissa oljor som är klassade för både JWS 3309 & 3324, hur går det ihop. I så fall går det att använda samma olja som till äldre lådor.
Enligt nån tråd jag läste så rekommenderade Aisin att man inte skulle blande dessa oljor, vet inte hur sant det är men det går inte ihop med att vissa oljor är klassade för båda.

En olja som är klassad enl. 3309 & 3324 är den som säljs på Swedol och verkar funka i äldre lådor är OKQ8 Auto JK, det står inte så på deras sida men enl. deras produktblad står det också 3324. Det som börjar bli riktigt intressant är att när man läser deras produktblad så kan man se att det finns en olja som har just klassningen AW-1 som heter Auto MV.

Så vad är rätt, vågar man använda en olja som är klassad för JWS 3324 som många påstår är samma som AW-1 eller ska man leta upp en som enbart är klassad som det står i instruktionsboken.
Bilagor
Anteckning 2019-05-12 115711.png
Anteckning 2019-05-12 115711.png (74.05 KiB) Visad 797 gånger
av Rrobin
#1317246
Hej på er!

Hade ett mindre helvete innan jag bestämde mig för oljebyte på min V60 MY15 med TG-81SC. Blev till slut Ravenol ATF-T WS Lifetime från ato24. Helt ok pris och bättre att få oljan bytt än inte. Gjort samma byte på V70 med TF-80SC respektive TF-80SD. Kanske kan ge något i era beslut?

/Robin
av Gogge
#1344460
Enligt verkstan där jag servar så rekomnderar dom det om man drar tungt(Större husvagn, bil trp. å liknande) Dom byter även på utrycknings fordonen efter 6000 mil. Men det finns inte i serviceplan för vanliga bilägare.
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]