Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
#1313984
Tänkte det var dags att byta olja i automatlådan nu, men blir inte riktigt klok på vilken typ man behöver.

Manualen förespråkar AW1
Hos Volvo motsvarar det 31256774 om jag förstått. Som dessutom är samma som JWS3324?

Däremot om man går in på i stort sett valfri webbutik och söker får jag att AW1 är samma som JWS3309 och 1161540.

Så min fråga är det någon som köpt olja till sin 8-växlade TG-81SC

Tänkte jag hör med STM om de säljer olja annars, de borde veta. Det är ju rätt dyrt att köpa direkt från Volvo tyvärr.
av least
#1314029
Högst befogad fråga då plattformen är relativt ny, och de flesta bilar inte har rullat långt nog för ett oljebyte.
av Bigx86
#1314033
Hur ofta behöver man byta autolådans olja? Har aldrig behövt göra de på min V40 eller V60 innan min nuvarande. Då hade jag redan hunnit rulla cirka 10 000mil
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1314095
Troligen så kommer lådan hålla länge, men jag tycker det känns ok att lägga ca 2000 på ett oljebyte efter 3,5 år.
Dessutom är planen att ha den många år till.
Två tidigare bilar med 5 växlad AW55 som jag köpte begagnade vid 12 resp 18 tusen mil var rejält mörka i oljan när jag bytte, och framförallt på den som gått 18 blev det stor skillnad i körbarhet.

Har nu hittat lite mer info och enligt VIDA så står följande för oljan med artiklenummer 31256774
Oljan är framtagen till TF-80SC och TF-80SD (AWF21 generation II, 6-växlad) från och med årsmodell 2011, samt TG-81SC (AWF22, 8-växlad).
Med andra ord så är det samma olja som används till de 6-växlade senaste åren, och rimligen borde några åtminstone bytt den.

Det är ju dock som gjort att göra misstag om man letar efter AW1 på nätet och alla fortsatt hänvisar den gamla oljan, samma olja som t.o.m. användas i en 5-växlad från så tidigt som 1999...
Swedespeed länk som ger lite info: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... (JWS-3324)

Nu är det ju inga extrema summor det handlar om, men det går ju lätt spara 6-700 på 10 liter när Volvo vill ha över 200kr/l
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1314102
Ser att det går att beställa från stm / lbmaoutparts och att de skiljer på AW1 samt JWS3309
Blir nog att slå dem en signal, nästan halva priset jämfört med Volvo.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1314259
Jag ska göra samma sak som dej rätt snart.
Blir inte klok på oljorna, har typ 20 flikar uppe på datorn. Alla säger mot varandra, en del säger jws 3324, en del jws 3309 OCH 3324 men läser man runt lite är de enligt aisin inte kompatibla med varandra.

Kommer nog sluta med att jag köper en 3324 specad olja typ den här https://oljefyndet.se/produkt/total-flu ... -mv-lv-1l/

Eller så beställer jag original Aisin-oljan. Klart är iaf att det är 3324 som rekommenderas av Aisin, vilken inte är samma som 3309, men volvo har samma artikelnummer på dom 2.
av Xanthopteryx
#1314266
Det där påminner mycket starkt om mitt letande efter batteri till en bekants bil nu i dagarna. Tänk om man kunde göra sådant här bara en aaaaningens lättare - vad glada många skulle bli då!
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]