Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D4204T5
#1314412
Bytte olja på min v90 2017 igår (7800mil)

Så vitt jag vet har väll volvo fortfarande kvar sin livstidspåfyllning om det inte är taxi eller polis som har 6000mils intervall?
IMG_20190429_193350.jpg
IMG_20190429_193350.jpg (365.88 KiB) Visad 1424 gånger
Rätt skrämmande att se denna bilden! 7800mil!

Jag tror att det som är i volvos svindyra dunk är ATF DEXTRON 3

men vågar inte chansa att hälla i något annat än original

Rekommenderar alla att byta sin automatlådeolja senast vid dehär miltalen, för att öka livslängden, annars kanske ni står där vid 20k mil med kass låda..
av least
#1314423
Skärmmande, hur? Att oljan har bytt färg från sin hallonröda ton?
Tyvärr så kan man inte veta att oljans egenskaper har ändrats bara på färgen.

Innehöll oljan partiklar eller annat som avslöjade att den var "slut"?
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1314430
Tack för alla som svarat!

Visst är det bra att oljan ändrat färg, vilket är tecken på att den gör sitt jobb.
Men tror ingen kan säga att det är totalt fel att byta olja emellanåt.
Som lekman har vi inte verktygen att veta den riktiga statusen på oljan, så det blir att gå efter mil/år

Hittade denna från Aisin, antar den också är rätt sort.
https://www.trodo.se/automatvaxelladsol ... -atf-91005
av D4204T5
#1314433
Så du menar att du lika väl hade hällt i den vänstra oljan i din bil istället för den högra?
Nej inga partiklar eller lammeler i oljan, men har du fått det har de ju gått alldeles för långt.. då är de ju lådan som blivit slut och inte oljan 😂 och lådan har troligtvis blivit slut pga, dålig olja. luktar lite bränd och välanvänd..

Oljan som klarar livstidspåfyllning är inte uppfunnen än 😉

Anledningen till att jag bytte olja var endast förebyggande, växlade som en dröm innan oxå.
av least
#1314436
Nej, ingen häller ner begagnad olja i sin växellåda, men det var väl ändå inte det frågan gällde.

Och att oljan inte skulle håller bilens beräknade livslängd, hur vet vi det?
Om bilen beter sig normalt vid växling och lådan inte har gått hårt, då har man ingen möjlighet att veta om oljan har nått slutet av sin tekniska livslängd eller ej.

Men om lådan växlar underligt, kan man då skylla detta direkt på sliten olja?
Nej,det kan lika gärna vara ett mekaniskt fel, som inte behöver vara kopplat till oljans kvalitet.

Förra generationens bilar hade samma oljebytes-rekommendation, och hur många rasade växellådor har inträffat i verkligheten.
Detta forum är inte fyllt med trådar om "usla" Aisin-växellådor, och det borde vara en indikator om något?
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1314438
Hur gjorde du bytet D4204T5?
Fyllde på i topp, körde genom växlar och tappade ut i botten?

Har fått reda på att Volvo använder ett verktyg de sätter där oljekylaren normalt är monterad på framsidan av lådan.

Med hjälp av den kan man spola igenom allt på riktigt sätt.
Den har artikelnummer 9997607.
Vet inte om den går få tag på enkelt, eller om det blir Ebay isåfall.
image.jpg
image.jpg (13.78 KiB) Visad 1382 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314443
andreas 80 skrev: ons 01 maj 2019, 18:37 Hur gjorde du bytet D4204T5?
Fyllde på i topp, körde genom växlar och tappade ut i botten?

Har fått reda på att Volvo använder ett verktyg de sätter där oljekylaren normalt är monterad på framsidan av lådan.

Med hjälp av den kan man spola igenom allt på riktigt sätt.
Den har artikelnummer 9997607.
Vet inte om den går få tag på enkelt, eller om det blir Ebay isåfall.image.jpg
Använder inte Volvoverkstäder en riktig spolmaskin? Det där ser ju ut som ett kit man säljer till kunder...
https://www.messes.se/vaexellada-service
av least
#1314444
US-priset gånger tio, så har du det svenska priset i svenska kronor, inklusive moms.
9997607 är Volvos officiella artikelnummer, så bara att ringa din ÅF.
av Bigx86
#1314527
Färg på olja säger mig inget! Som Least skrev ovan, Volvo har haft samma rekommendation om detta sedan den gamla plattformen. Jag har inte sett eller läst att några växellådor har brutit ihop. Det är dessutom ganska många biltillverkare som använder samma Aisin lådor, det går ju hur bra som helst.

Å andra sidan så skadar inte ett oljebyte och förmodligen så minskar slitaget i lådan långsiktigt. Men det är en prio fråga, hur länge tänker man behålla sin bil?
Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]

Om kriget kommer...

En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert r&[…]

Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.