Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1316447
Volvo1819 skrev: sön 21 apr 2019, 18:46 Byggde nyss en S90 med 21 tums däck/fälgarna och tydligen så kan man ej välja luftfjädring med 21 tum utan lägsta är 20 tum. Någon som vet varför?

Kan man annars isåfall köpa med 20 tum och luftfjädring och sedan efter man fått bilen lägga till 21 tum? Bilen lär ju vibrera mer än en gammal Renault med 21 tum utan luftfjädring R-design sport fjädring-

Sista frågan e ju om prestandan försämras om man har 21 tum jämfört med 20-19?
Nu har jag haft min S90 i några dagar med 21 tum och luftfjädring!
Då vill jag nästan säga om man ska ha 21 tum då är luftfjädringen ett måste. Skönt, inga problem vid gupp och farthinder, jag är inte alls försiktig längre. 👍
av stevvee
#1316457
GATUPLAN skrev:
Volvo1819 skrev: sön 21 apr 2019, 18:46 Byggde nyss en S90 med 21 tums däck/fälgarna och tydligen så kan man ej välja luftfjädring med 21 tum utan lägsta är 20 tum. Någon som vet varför?

Kan man annars isåfall köpa med 20 tum och luftfjädring och sedan efter man fått bilen lägga till 21 tum? Bilen lär ju vibrera mer än en gammal Renault med 21 tum utan luftfjädring R-design sport fjädring-

Sista frågan e ju om prestandan försämras om man har 21 tum jämfört med 20-19?
Nu har jag haft min S90 i några dagar med 21 tum och luftfjädring!
Då vill jag nästan säga om man ska ha 21 tum då är luftfjädringen ett måste. Skönt, inga problem vid gupp och farthinder, jag är inte alls försiktig längre. Bild

Har du kört 21” utan luft ?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1316488
stevvee skrev: tis 14 maj 2019, 21:42
GATUPLAN skrev:
Volvo1819 skrev: sön 21 apr 2019, 18:46 Byggde nyss en S90 med 21 tums däck/fälgarna och tydligen så kan man ej välja luftfjädring med 21 tum utan lägsta är 20 tum. Någon som vet varför?

Kan man annars isåfall köpa med 20 tum och luftfjädring och sedan efter man fått bilen lägga till 21 tum? Bilen lär ju vibrera mer än en gammal Renault med 21 tum utan luftfjädring R-design sport fjädring-

Sista frågan e ju om prestandan försämras om man har 21 tum jämfört med 20-19?
Nu har jag haft min S90 i några dagar med 21 tum och luftfjädring!
Då vill jag nästan säga om man ska ha 21 tum då är luftfjädringen ett måste. Skönt, inga problem vid gupp och farthinder, jag är inte alls försiktig längre. Bild

Har du kört 21” utan luft ?
Utan luft?
av stevvee
#1316500
GATUPLAN skrev:
stevvee skrev: tis 14 maj 2019, 21:42
GATUPLAN skrev: Nu har jag haft min S90 i några dagar med 21 tum och luftfjädring!
Då vill jag nästan säga om man ska ha 21 tum då är luftfjädringen ett måste. Skönt, inga problem vid gupp och farthinder, jag är inte alls försiktig längre. Bild

Har du kört 21” utan luft ?
Utan luft?
Ja vanliga stålfjädrar istället för luftfjädring
Användarvisningsbild
av grillchips
#1316506
Kör 21" utan luft och har inga problem vid farthinder heller men kör alltid långsamt över eftersom det är lite det som är syftet med dessa. Men också för att inta "smälla" lågprofilen hårdare än nödvändigt.
av stevvee
#1316511
grillchips skrev:Kör 21" utan luft och har inga problem vid farthinder heller men kör alltid långsamt över eftersom det är lite det som är syftet med dessa. Men också för att inta "smälla" lågprofilen hårdare än nödvändigt.
Exakt det jag menar. 21” går förvånansvärt mjukt på vanlig fjädring. Min mors nya xc60 med 19” är stötigare än vad V90 med 21” är. Dumt att hävda saker man troligtvis inte har en aning om som att luft är krav för att åka 21”
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1316636
Ok mitt fel. Jag har bara jämfört med min S80 V8 med 18 tum och nu är det 21 i stället och trodde att det är luftfjädring som gör underverk. Jag viste inte att S90 var så annorlunda att att den klara sig bättre med 3 storlekar större hjul oavsett fjädring.
Mitt fel, inte så insat sorry
av Alexander1931
#1320023
GATUPLAN skrev: tor 02 maj 2019, 18:30
Alexander1931 skrev: sön 28 apr 2019, 20:51 Hej,

Den främsta anledningen till att det inte går att bygga S/V 90- bilarna med luftfjädring och 21- tums fälgar är att systemet som styr luftfjädringen/ adaptiva chassit inte kan jobba optimalt med så stora fälgar monterade. Du kan alltid beställa bilen med den konfigurationen då säljarna gärna kränger på dig större puckar men Volvo centralt rekommenderar inte detta. Det här vet jag eftersom jag varit i samma sits så det fick bli en V90 D5 AWD Inscription med adaptivt chassi och standard 20”.

Hoppas att detta var till lite hjälp, ha en fin kväll.

/Alex
Ja självklart är det så.
Men hur gick det med din D5a sen, har du köpt 21 tummare därefter eller?
Min fråga nu är: känns det någon skillnad i praktiken?
Om man nu har en S90 med luftfjädring m.m. och köper 21 tum i efterhand vad upplever man då?
Tjena,

Nix, jag kör på 20” vilket fungerar alldeles utmärkt. Jag skulle inte vilja hamna i den sitsen om systemet brakar och det är av anledningen fel tumstorlek på fälgarna. Vilka garantier gäller osv om Volvo centralt ICKE rekommenderar detta?

Jag vill inte testa.

Ha en bra kväll.

/Alex
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]