Dieselknutte skrev:Hej! Lite klarläggande kommer här. Det är fukt i lamphusen som ställer till de flesta problemen. Enligt instruktionsboken skall de klara fukt, men troligen har det blivit någon fel produktionsprocessen som gör att mer fukt än de tål kan tränga in.
Om positionsljuset bak på karossen slocknar, slocknar även ljuset på bakluckan (som sitter på samma sida) då det styrs ifrån positionsljuset på karossen. Min bil är 2.5 år. Volvo tog reparationen på KKL, inget som helst snack och det ska de ha heder för. Detta är ju bevisligen ett s.k seriefel och det går att angripa på flera sätt, men eftersom verkstaden sa att de tog det på KKL så är det fine. En premiss för att KKL ska gälla, är att en privatperson äger bilen, plus att man är första ägaren. KKL är treårig. Om man behöver betala för ett byta av lamphuset på karossen, kostar det strax under 4000:- plus några tusenlappar för arbetet.....
Det där är väl en sanning med modifikation egentligen:
Köper du bilen av en bilhandlare så är det tre år från att du köpt bilen av bilhandlaren - oavsett antal ägare innan. Konsumentköplagen går alltså direkt mot företaget du köpt av.
Köper du av en privatperson så är det köplagen som är utgångspunkten, men till skillnad mot konsumentköplagen så kan köplagen avtalas bort helt eller delvis.
Så köper du din begagnade bil av låt säga Bilia och lyktan tar in fukt så kan du alltså hävda konsumentköplagen om garantin har gått ut.
Inom sex månader från köpet ligger bevisbördan på säljaren (Bilia). Efter det är det du som skall kunna bevisa att felet funnits från början, och där har man ju en till till plus när det gäller fel som många andra drabbats av tidigare (som med dessa lyktor).