Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1494108
jag hörde med bilia och en ny kaross-lampa kostar 4294kr och en begagnad på nätet för 2000, den vågar man ju inte köpa den kan ju vara lika trasig som den man har fast torr, monteringen får man nog göra själv pga priset, jobbet kan ju inte ta mer en 1 tim på en volvoverkstad som har rätt verktyg och erfarenhet så jag vet inte varför det skulle kosta 15 000 kr.
#1494482
Det sitter led i alla V90 vad jag vet, syns inte på själva lykthuset då de sitter inbygga. Jag hade fukt i den delen som sitter på bakluckan, vilket märktes genom att det stora bakljuset fungerade igen när jag kopplade ur lyktan i bakluckan.

Tog loss, lät torka inne i värmen (lade i ugnen på lägsta värmen ett bra tag) - tar lång tid att torka ut helt och hållet då det är många skrymslen inuti lyktan. Skrapade bort synlig korrosion på kontakter m.m. och monterade tillbaka, funkat fint i ett par månader så här långt.

Min amatörmässiga slutsats är att fukten/vattnet (ryms mer än det syns utifrån) gör att det blir kortslutning, så får man lyktan torr igen så funkar den. Sen kommer ju såklart livslängden förkortas pga. korrosion, men oklart med hur mkt…
#1495186
Enligt denna instruktion som finns tidigare i tråden. Gjorde dock ingen egen packningar utan gjorde rent och återanvände den gamla då jag inte litar på att det är rätt material i dessa hemmagjorda. Såg sedan till att dra åt skruvarna lite extra när jag satte tillbaka lyktan (med känsla eftersom att det är plast). Passade även på att dra åt lyktan på andra sidan.
HitTheRoadJack skrev: ons 05 jan 2022, 00:42 Jag har hållit på med dessa en hel del. De är enkla att montera bort. Bra att använda en magnetisk torx skruvmejsel så skruven inte lossnar innanför bakluckan. Fäll upp luckan så skruvarna trillar nedåt. Två av skruvar sitter innanför plastkåpan där varningstriangeln finns och den tredje nås utanpå.
Begagnad om de fanns för 800:- och de nya ligger på 1250:- , de kan inte bytas emellan. https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... lucka/Alla

När du byter lampan behöver den en ny packning som inte går att köpa ensamt på Volvo. Istället kan du klippa ut motsvarande från ett A4 från Panduro :-) https://panduro.com/sv-se/produkter/pap ... art-434706
#1498978
Hej.. väcker denna tråd till liv.
Har en v90 2018 års modell..
LEDen i min ljusinsats på bagageluckan höger har lagt av.
Backljus fungerar men leden ä stendöd. Haft bort insatsen
och det verkar ha kommit in vatten/kondens
Kollat runt nu för artikelnummer 31656786
Det verkar som denna utgått? och att de ersatt denna efter 2018 med den nyare tonad utan vitt fält för ”glödlampe-backljus”?
Hittar heller ingen begagnad! Enbart nya sorten :-o
Går det att använda ”nya” modellen om man köper båda?

Sån här skit och rena ingenjörstabbar borde volvo se till att ha drivor av till kraftigt rabatterade priser i ren goodwill. 👎🏻
#1498982
mrtwig skrev: tor 12 maj 2022, 22:44 Hej.. väcker denna tråd till liv.
Har en v90 2018 års modell..
LEDen i min ljusinsats på bagageluckan höger har lagt av.
Backljus fungerar men leden ä stendöd. Haft bort insatsen
och det verkar ha kommit in vatten/kondens
Kollat runt nu för artikelnummer 31656786
Det verkar som denna utgått? och att de ersatt denna efter 2018 med den nyare tonad utan vitt fält för ”glödlampe-backljus”?
Hittar heller ingen begagnad! Enbart nya sorten :-o
Går det att använda ”nya” modellen om man köper båda?

Sån här skit och rena ingenjörstabbar borde volvo se till att ha drivor av till kraftigt rabatterade priser i ren goodwill. 👎🏻
Jag fick detta på garanti.
Kolla du med? :)
#1523960
Tjena!

Då var det min tur, höger bak, "stora lamphuset" fungerar om jag drar kontakten till bakluckans lamphus. Har haft det av (det lilla) och torkat ut det lite men no good! Några ideer förutom byte?

Är det någon här som tagit det på försäkringen? Vet ni om det går? Har Folksam.

Kim
#1527276
Då var det dags även för mig att ansluta till detta fel. I förra veckan så dök meddelandet upp i instrumentpanelen, "Bakre positionsljus Funktionsfel". Här i skåneland har det regnat nästintill konstant sista veckorna. Höger sida bak var helt död (ljusramp i chassit samt ljusrampen på högersidan av bakluckan). Öppnar man luckan halvvägs så hör man intermitent pysljud i luckans högra nederkant vid ljusrampen

Bilen är producerad aug 2018. Jag köpte den augusti 2020 via Bilia i stad X. Bilen har idag rullat drygt 5000mil. Skrev ett grundligt e-mail till säljarna på det Biliakontoret men lättjan infann sig direkt från deras sida till att vilja sköta det snyggt först. Efter lite hänvisande och intern byråkrati så landade det hos Bilia i stad Y (bilen är köpt under Corona på distans av kontor X och utlämnad av kontor Y) p.g.a avståndet m.m..

Så bilen ska in på felsökning som innebär byte av ljusramp i närtid. Var inte helt glasklart vem som skulle stå för "kalaset" enligt de.

Det finns bara tre alternativ som det kan hanteras på:
Alt1: Bilia tar kostnaden via något centralt Goodwill konto
Alt2: Volvo tar kostnaden centralt via någon "återkallelse"/åtgärdsplan
Alt3. Jag driver det med ARN med Bilia i stad X som motpart utifrån 3årig reklamationsrätt enligt KKL

Får se om de väljer att sköta det snyggt med alt1 eller alt2 eller om det blir en mer omfattande skrivelse härinne.
#1527973
Hej!
Jag fick samma problem. Jag följde beskrivningen tidigare i tråden hur man gör för att byta positionsljus på bakluckan. Det var lätt och löste problemet för mig. Nytt ljus kostade ca 1500kr från Bilia i Malmö.

Jag summerade i en Youtube video här:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 22
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]