Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1539882
Det återkommer bistra kommentarer om att Volvo felaktigt kallas premiumbilar, och att detta premium skulle garantera bekymmersfritt bilägande.
Toyota som återkommande vinner utmärkelser för deras tillförlitlighet, men de är ändå inte ett premiummärke.

Inte ens ett erkänt fint bilmärke som Audi är befriade från lampproblem, de lider av spruckna bakljus.
Men dessa ägare verkar inte kunna annat än köpa nya lampor för egna pengar.
#1540005
least skrev:Det återkommer bistra kommentarer om att Volvo felaktigt kallas premiumbilar, och att detta premium skulle garantera bekymmersfritt bilägande.
Toyota som återkommande vinner utmärkelser för deras tillförlitlighet, men de är ändå inte ett premiummärke.

Inte ens ett erkänt fint bilmärke som Audi är befriade från lampproblem, de lider av spruckna bakljus.
Men dessa ägare verkar inte kunna annat än köpa nya lampor för egna pengar.
Att Volvo inte är en Premiumbil framgår ju med tydlighet på detta forum, bilar som fortfarande har funktions eller utrustningsfel efter 2 år eller mer är sannerligen inte premium , fel kan ju givet vis inträffa men förmågan hos tillverkaren att rätta felen är ju den springande punkten .
Att jämföra med andra märken är ju ingen bra ide, eftersom hur dåliga dom är så för det ju inte upp Volvo till ett premiummärke.
#1540008
Då undrar jag vad du menar med att en bil skulle vara en premiumbil?
Den egentliga definitionen kommer av vilken marginal som tillverkaren har möjlighet att ha på deras produkt.
#1540016
least skrev:Då undrar jag vad du menar med att en bil skulle vara en premiumbil?
Den egentliga definitionen kommer av vilken marginal som tillverkaren har möjlighet att ha på deras produkt.
Vad tror du om att det skulle vara att bilen fungerar bekymmerfritt och upplevs av kunden som bra kvalitet och funktioner som man betalat för fungerar som tänkt redan då man får bilen levererad
Din definition av premiumbil är du nog ganska ensam om att ha.

Att du tydligen nöjer dig med att din bil startar och att du kan köra den ,( ditt svar i annan tråd) utan att det du betalat för fungerar är du nog ganska ensam om att tycka.
(Du behöver inte svara på detta , vi känner din ståndpunkt nu )
#1540021
Volvo är ett premiummärke oavsett vad du tycker, se bara hur märket klassificeras på dem nordamerikanska marknaden.
Själv anser jag att de problem som min bil har haft, har lösts tillsammans med ÅF och verkstad i förekommande fall.
Volvo är dessutom ett premiummärke med relativt låga ägandekostnader, och med mycket generös goodwill-policy.
#1540035
Jag har aldrig läst en definition av vad premiummärke är som de flesta tycks eniga om.
Men här är väl en beskrivning som jag nog själv kan tycka passa in hyfsat:

Premium är en slags Business Class och handlar mycket om status. Extra omsorg kring design, utrustning och detaljkvalitet är basen medan resten handlar om ”branding”.
Kan en biltillverkare kvala in går det att höja priset med 25 procent och kunden betalar ändå villigt för att köra premium. Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan
Källa: https://www.vibilagare.se/bilfragan/pre ... eppa-28217
#1540069
Ja, det är intressant detta med premium. Som jag tolkar det så beror det på kvalitetskänslan i tex paneler.

Så enligt "experterna":

V70 2 ej premium.
V90 premium.

Detta trots: sämre rostskydd än tidigare modeller, hårda säten, problem med baklysen, samma problem med låsskistor som de tidigare v70, känsligare för däckbuller än V70, stötigare/hårdare fjädring.

Kort sagt, verkar premium bestå i subjektiva värden som känsla i spakar mm, och kanske utstrålning, inte nödvändigtvis bättre på viktiga sätt som driftsäkerhet, rostskydd buller mm.

Men sen håller många med och köper en kanske sämre produkt för mer pengar. Men man får naturligtvis göra som man vill.
#1545320
Finns det någon som haft hela matningen dött efter dessa fel? Min v90 cc är spänningslös då jag ignorerade symptomen 1 månad.

Volvocars försökte söka i användarmanual om säkringar, lokalaverkstaden är allmänt ohjälplig.
#1554201
Har detta problem när det regnat mycket för att sedan försvinna och bli som vanligt efter ett par dagar tills nästa regn kommer. Någon som vet var vattnet tar sig in? Tänkte om det räckte att täta just där eller om man kan göra något för att förhindra att felet blir permanent så allt måste bytas ut. Har en rostig skruv till själva lampan som sitter på luckan, men provat att koppla bort det när felet har varit utan att sidoljuset börjat lysa igen.
#1565745
Det är tyvärr min tur, då bilen gnäller över positionsljus och högre baklyktan inte fungerar under färd. Dock funkar lampan som den ska när man låser upp bilen, som för alla andra i den här tråden. Har dock inget garage eller verktyg som jag kan öppna baklyktan med, men får lösa det på något sätt o vis. Tänker definitivt inte lägga massa tusenlappar för att en verkstad ska lösa det här. Känns som att det är massa småfel som dyker upp på V90 hela tiden.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 22

Hade du båda kablarna fel samtidigt?

Som rubriken lyder! Skulle ha igång pä[…]

Det är inte ett kass hjullager?

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]