Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573857
Förvisso är just dessa inte slutna men ändå är det ju en fördel att det är helt öppet och extremt väl ventilerat. Därmed torkar det ur.
Det man tydlige kan se i mitt fall är att det har trängt in salt, och vatten då såklart.
Enbart kondens blir inte lika mycket i normala fall just tack vare väl ventilerat, till skillnad mot stora lyktan som inte verkar ha lika bra ventilation.
Jag har aldrig sett någon kondens på glasen på mina lyktor bak.
Fram kan man drabbas lättare då man kör eftersom det kyler av extremt väl samtidigt som vi har en varm motor på baksidan.
Inuti bilen är det ofta väldigt torrt, tack vare AC som torkar ur luften, och vintertid är det ännu torrare tack vare att vi har så låg daggpunkt i relation till innetemperaturen.

Du kan själv se hur mycket kondens du får på insidan av dina fönster i bilen. Personligen har jag aldrig problem med att det rinner. Imma kan det bli ja, men det torkar ju upp sedan. Har dock aldrig så mass illa så man får rinnmärken och pölar och imman försvinner snabbt så fort vädret ändras.

Mitt fel började yttra sig efter att vi haft syndafloden regnandes så allt var sumpblött. Det var alltså inte fråga om något fjuttregn några timmar utan det hade regnat ganska bra i ett par dagar, med smärre uppehåll emellan eländet.
Åter igen, noll kondensation/imma på lyktorna. Det var det som förbryllade mig så mycket. Allt verkade liksom torrt. Och det finns inga spår inuti heller av att det har varit problem med kondens, såsom rinnmärken eller liknande.
#1573863
Det har i princip legat mer eller mindre i saltlag, att döma av insidan där man tydligt ser saltavlagringar i botten.
Tyvärr är kontaktstyckena placerade väldigt långt ner så behövs inte mycket saltvatten där för att ge problem.
#1573868
Tyvärr inte. Rör sig om några millimeter från botten. Lite svårt att avgöra exakt nu när allt är isär...monterat... men kanske 3isch?
Jag misstänker även att huvudkortets kontakt antingen har fått stänk på sig när man öppnat/stängt luckan eller kört på något hoppigt, eller att det vekat över via kablaget från satellitkortet där kontakten var riktigt illa.
Kortet i sig, huvudkortet, ser nämligen inte alls påverkat ut i övrigt.
Satellitkortet är däremot gravt påverkat. Men det sitter ju å andra sidan också längst ut, nära botten och sidan så en liten pöl samlas ju åt det hållet och saltvatten med vägskit i har ju rätt låg ytspänning så det tar sig nog gärna lätt in i kontakten vid minsta kontakt. Och får man lite ärg så väter det ju ännu lättare och så en fin ond cirkel.

Svårt med foto men försök att avbilda hur det ser ut, när nu lyktglasdelen är borta (så halva lamphuset):

20240322_112351 - Copy.jpg
20240322_112351 - Copy.jpg (477.65 KiB) Visad 234 gånger

Jag är faktiskt imponerad av mitt sågande, att jag inte tog med mig fler delar under med tanke på de små marginalerna. =)
#1573870
Ungefär så tänker jag också.
Skulle man placerat elektroniken högre upp, åtminstone kanske två centimeter, så hade det ju i detta fallet fungerat ypperligt då det var torrt i lampan men spår av blött junk.
Tack vare ventileringen så torkar det ju ut igen inom en relativt snabb tidsrymd, och så länge det torkar snabbare än vad den hinner fylla på ett par centimeter så är det ju så att säga lugnt.
Baserat på Min lykta så hade en halv centimeter högre gjort att problemet varit ickeexisterande.....
Surt sade räven.
#1573878
Smart... NOT!

Nu har jag suttit med lupp och kikat runt på korten.
Teori nu, som stämmer rätt väl med vad jag trodde innan också:
Det lilla kortet längst ut som är inte så vackert ligger ju i hörnan längst ner. När du svänger skavlpar den lilla mängd vatten som har varit i lyktan dit och stänker fint ner kortet.
Detta har sedan mest troligt, när du svänger åt andra hållet, följt med den lille sladden in i kontakten på stora kortet.
Det är verkligen bara kring det området som stora kortet är påverkat.
Det stora bekymret är lilla kortet för även om det är inte så vackert på stora kortets kontakt så är det inga problem där (ännu...) men den lilla ser förjävlig ut.
Skall se om jag kan få någon närbild.

Min plan nu, för kännedom till den som kanske kan vara intresserad, är att försöka laga till kontakterna och städa av det som blivit skitigt, kanske löda om om det finns behov.
Sedan kolla så båda LED lyser med bra tryck och därefter kommer jag att spara de tre korten med kablage ett tag, så att OM någon tänker sig att försöka reparera sin egen lampa och den är ännu värre åtgången så kan jag donera dessa kort.
Jag tänker mig att det säkert finns någon nör..entusiast där ute som gillar att försöka fixa saker själv, hur hopplösa de än ser ut att vara.
Det är bara att höra av sig i så fall framöver, och finns korten kvar och de kommer till användning så varsågod.

Resten av armaturen kommer jag sedemera dock avyttra, efter att jag gjort lite tester med tätning och sådant.
#1573880
Tack för undersökningen och att du delar med dig. Ser fram emot ditt eventuella ”fix”. :-)

Tycker att Volvo hanterar detta riktigt dåligt, har länge varit tydligt att det är en konstruktionsmiss, det minsta man kan begära är att de kommer med förslag på lösning om inte återkallning (man kan argumentera för att ljusen tillhör säkerhetsutrustning som Volvo anser vara särskilt viktigt). Läste för någon dag sedan ett inlägg på en annan plattform riktad direkt till Volvo där de klagade på just detta. Flera personer i kommentarerna tog då upp samma sak, flera från Nordamerika. Volvos kommentar? Kontakta din serviceorganisation om du är missnöjd…
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]