Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573458
Xanthopteryx skrev: fre 15 mar 2024, 17:07 Du skall självklart anmäla skriftligt redan nu. Du behöver inte ha all info utan beskriv alla fel så bra som möjligt och hur det uppträder och försvinner.
Då har du gjort det inom garantin och de får sedan försöka lösa det, även efter garantitiden gått ut, om de inte löser det innan.
Tack, jag får göra så och hoppas på det bästa :)
#1573489
Nu har jag fått bakre lyktan på luckan bytt.
Tog som väntat längre tid att betala än att byta...
Jag återkommer med prisuppgifter i detalj, artikelnummer samt isärplockning av lyktan.
Kanske kan jag lyckas montera isär den redan i morgon då det lite hastigt och lustigt blev dags för VAB. Inte bara aprilväder som dyker upp i fel månad just nu utan nu då även VABruaridagar som hamnat fel.
#1573573
Nu har jag demonterat lamphus. Jag har fotat och undersökt och jag vet varför lampan lade av och jag tror mig veta orsaken till detta också, och det är troligen inte vad ni tror, gissar jag på.
Det kommer ta en stund att få ihop bilder och text så jag återkommer.
ezgif-4-56b3972597.jpg
ezgif-4-56b3972597.jpg (58.38 KiB) Visad 284 gånger
#1573579
Xanthopteryx skrev: tis 19 mar 2024, 14:24
ezgif-4-56b3972597.jpg
Väntar med spänning! då jag vet att du gillar och modda och fixa på din egen bil! då detta berör alla SPA V90 MY16-25(trots att nyare generationen har ett annat utseende(färgen) men att det finns chans att det händer)
#1573846
Nu så börjar vi resan!
Så, liten sammanfattning:
Höger bak på bagageluckan, V90 -18.
Började bli konstig och lyste enbart halvt, sedan hela, men flimrande, sedan svagt, ibland lite starkare men alltid svagare, ibland nästan svart.
Kontaktstycken såg fint ut.
Tog loss och såg inte heller något som tyder på inträngning av vatten via tätningen bak.

Har nu bytt och här är den trasiga. har ni frågor så säg till. Vill ni ha detaljbilder på delar så säg till (har delarna kvar ett tag till för vidare experimenterande).

Såhär ser lyktan ut urtagen:

20240319_102857 - Copy.jpg
20240319_102857 - Copy.jpg (625 KiB) Visad 173 gånger

Den är bökigt limmad mellan framglas och resten. Troligen friktionssvetsad.

20240319_103358 - Copy.jpg
20240319_103358 - Copy.jpg (312.21 KiB) Visad 173 gånger

Att bryta sig in den vägen anser jag som kört. Försökte lite men det kommer nog bara sluta med att man bryter sönder saker. Under funderandet och undersökandet såg jag saker som var lite konstigt men mer om detta längre ner (vi gillar cliffhangers här :-D )
Baksidan igen, nu tar vi bort tätningen vilket är simpelt. Du behöver dock lirka upp kontaktstycket och ta isär det. Ni ser nu två skruvar, en till vänster och en till höger. Dessa är T15 och håller insatsen som är inuti allt på plats, så förr eller senare måste dessa också tas bort.

20240319_102955 - Copy.jpg
20240319_102955 - Copy.jpg (688.86 KiB) Visad 173 gånger

Sedan tar vi bort lampa, dummy och kontaktstycke.
Lampan och dummyn vrider du bara, typ bajonettfattning.
Det stora kontaktstycket lyfter du bara rakt upp.
Lampan för backljuset är:
12356 LL PHILIPS
H21W U 12V 21W
E1 2GW 7A 25 Y

20240319_103148 - Copy.jpg
20240319_103148 - Copy.jpg (820.74 KiB) Visad 173 gånger

Min attackmetod blev... Dremel med en kapskiva.
Om ni gör detta så några saker ni måste tänka på:
1. Skyddsglasögon!!!
2. Inte utomhus då det smular något överjävligt med plast och vi vill inte sprida massa skit i naturen. Välj en lämplig plats där ni kan dammsuga efter er, och ventilerat då det luktar apa av plasten.
3. Hörselskydd är sällan fel även om det inte är lalt för höga ljudnivåer men ändock kan det vara skadligt för öronen.

Såga inte för djupt utan ta er sakta ner till ni är igenom. Det finns nämligen saker under som man inte vill såga sönder om man vill laga. Jag hittade nog en rätt bra placering av snittet som ni kommer se längre ner. Det var dock ändå inte trivialt att få isär på ett "snyggt" sätt.

20240319_113517 - Copy.jpg
20240319_113517 - Copy.jpg (767.91 KiB) Visad 173 gånger

När man väl fått loss delarna, de sitter vid skruvfästena med som ett rör in i ett hål som är lite snett dessutom så krävdes en del brute force. Det lilla vita vita kontaktstycken måste pillas ner i hålet på baksidan också.

20240319_111905 - Copy.jpg
20240319_111905 - Copy.jpg (1.16 MiB) Visad 173 gånger
20240319_111940 - Copy.jpg
20240319_111940 - Copy.jpg (574.91 KiB) Visad 173 gånger

På bilderna ovan ser ni kanske några clips, som håller insatsen på plats i en ram med plastglasen som sprider ljuset innna det lämnar för vidare färd bakåt.
Detta var en bökig sak. Clipsen bändes utåt men det ställde till det på vänstersidan där du ser två klackar som jag tyvärr sågade för högt på. Jag tog sedan och sågade lite mer på den sidan för att kunna bända undan klackarna. Här var det redan så kört ändå för återmontering så var mest försiktig vad gäller kretskortet som sitter där för att kunna felsöka sedan.
Elektronikdelen kom loss och under ser vi ljusspridaren:

20240319_113503 - Copy.jpg
20240319_113503 - Copy.jpg (1.18 MiB) Visad 173 gånger

Elektronikdelen med lysdioder, två(!) till antalet ser vi nu här, och nu börjar problemets orsak synas mer ordentligt. Fick fota om bilden i dag då jag lyckats få delen oskarp men golvet skarpt när jag gjorde det. Därav annat ljus.

20240322_084653 - Copy.jpg
20240322_084653 - Copy.jpg (412.5 KiB) Visad 173 gånger

Huvudkontrollkort. TIll höger ser ni fuktskadad kontakt:

20240319_113751 - Copy.jpg
20240319_113751 - Copy.jpg (335.99 KiB) Visad 173 gånger

Och se där, nu gav forumet upp och jag får inte stoppa i fler bilder. Därav blir det nu en del två efter detta inlägg.
#1573851
Del två:

Kretskort för en av lysdioder. Det är en på var sida som lyser in i en spridningslins för att göra så det ser ut som en lång led-remsa. Synnerligen smart!

20240319_113808 - Copy.jpg
20240319_113808 - Copy.jpg (224.08 KiB) Visad 166 gånger

Den andra sidan ser vi här och jag tror nog att vi alla ser var det stora problemmet ligger:

20240319_113757 - Copy.jpg
20240319_113757 - Copy.jpg (200.85 KiB) Visad 166 gånger

Och här har vi där lysdionden också syns:

20240319_113816 - Copy.jpg
20240319_113816 - Copy.jpg (330.68 KiB) Visad 166 gånger

Så det är bortom allt tvivel att vatten och salt har trängt in. Men frågan är hur?
Som jag nämnde så såg det ändå rätt bra ut vid tätningen bak.
Jag nämnde även att jag såg något konstigt när jag började. Vad kan det ha varit då?
Det återkommer vi till. :-D

För att underlätta om man nu vill försöka reparera detta så har jag här försökt rita in lite grovt var kretskorten befinner sig.
Den lilla stjärnan/dutten på bilden visar ungefär var kontaktstycket sitter. I teorin kan man alltså såga upp ett lagom hål för att idka nödvändig reparation och sedan limma ihop skiten igen.
Jag tänker som såhär: Har du drabbats så, prova vettja? Vad kan gå fel? Den är ju redan trasig!
Jag misstänker att man alltid drabbas på samma sida i första hand på grund av hur lyktan helt enkelt är konstruerad samt sitter, men kan ha fel och det vet man ju inte förrän man öppnat. Tyvärr. Om man nu inte får en ledtråd som jag fick först att ena delen av lampan slutade lysa först innan allt blev konstigt.
Först ser vi huvudkortet:

20240319_113645 - Copy.jpg
20240319_113645 - Copy.jpg (659.62 KiB) Visad 166 gånger

Och här har vi sidokortet. Tänk nu på att om du har en trasig vänsterlykta så får du ställa dig med datorn framför en spegel och kika på bilderna då allt blir omkastat:

20240319_113709 - Copy.jpg
20240319_113709 - Copy.jpg (299.86 KiB) Visad 166 gånger

Skulle jag byta själv nästa gång?
Ja, faktiskt tror jag det nu när jag tror mig veta var vattnet har kommit in. Jag är 98,73 procent säker på att det INTE var packningen bak som var orsaken.
Vill ni veta mera?
Jag återkommer till det. ;-)

Nu till lite teknisk information, och ekonomi:
För delen betalade jag 1.527 riksdaler och 50 öre.
För arbetet betalade jag 348 riksdaler och 40 öre.
För det något suspekta förbrukningsmaterial betalade jag 34 riksdaler och 84 öre.
På riktigt vet jag inte vad man räknar in där men orkade inte tjafsa om det.
Skulle jag lämna in igen skulle jag dock ta upp det.
Man använde exakt inget förbrukningsmaterial.
Lyktan packades upp och skruvades dit. Svårare än så är det inte.

Summa totalt blev 1.911 riksdaler och 0 öre.
Nu har jag då garanti på arbete samt lampa. Likaså har jag reklamationsrätt enligt konsumentköplagen på lampa samt reklamationsrätt på arbete enligt konsumentjänstlagen.
Gör du arbetet själv har du självklart ingen garanti eller reklamationsrätt på arbetet men väl lampan.

Artikelnummer för höger bak på denna bil var: VO 32293884

Jag kommer nu även att försöka lirka mig in hos Volvo via någon lämplig e-postadress och påtala bristen i hur lampan är tillverkad som gör att den tar in vatten. Man ville ju enligt verkstaden inte ta det på goodwill men med tanke på vad jag upptäckt och det faktum att det nog har pågått ett tag och bilen är så pass ung, cirka 6,5 år, så blir jag lite irriterad och detta vill jag åtminstone framföra centralt.

Jag vet. Ni är nyfikna nu va?
Vi tar det i inlägg tre då jag gissar att forumet kommer att slå bakut av bilderna igen.
Skall vi säga, åter nästa vecka. Eller? :-D
#1573855
Del tre:

Så vad är anledningen till att det blir såhär?
Jo, vatten såklart. Vatten och gärna i kombination med salt.
Vad har vi gott om i sverige?
Vatten.
Och salt.
Inte helt optimalt klimat för elektronik. Inte helt optimalt klimat för något egentligen...

Jo, när jag grejade runt där i början så såg jag något mysko.
Jag vet, ni är nyfikna nu!
Så vi börjar med att titta inuti lyktan! Hihi.
Notera var vi har fukt och salt, och tänk er nu in i hur kretskorten är placerade i förhållande till detta.
Inte helt jättesmart kan jag känna. Men vem är jag att veta hur man designar lykthus med elektronik i en fuktig saltig miljö......

20240319_120107 - Copy.jpg
20240319_120107 - Copy.jpg (1.28 MiB) Visad 161 gånger

Värt att notera är även att varken jag eller ni har sett något som tyder på att det har runnit in från högr eupp. Inga rinnmärken. Inga torkfläckar.
Det är som att det bara magiskt hamnat där längst ner i insatsen.
Men hur?

Nu kommer det! Trumvirvel! *badababaababdarbbrbrbrbbabdababapatash!"

Jo, gå ut till era bilar nu och kika. Såväl stora som lilla lyktan.
Där kommer ni finna en svart linje i ytterkanten, runtom.
Det är där lyktglaset/-plasten möter insatsen och det är där det är iholimmat/ihpsvetsat.
Titta nu på hur det ser ut?
Jämn och fin svart kant runtom?
Det är så det skall se ut.

Titta nu på nedanstående bild och se om ni ser något som inte ser bra ut?

20240319_103511 - Copy.jpg
20240319_103511 - Copy.jpg (326.25 KiB) Visad 161 gånger

Visst ser ni?
Det börjar bra från vänster sett men sedan övergår det i något mer krackelerat konstigt och värre blir det. Det fortsätter på min lykta en bra bit utanför bilden faktiskt.

Men hur kan jag vara så säker på att problemet ligger här?
Jo, det finns inga andra spår som jag tidigare nämnt, och om jag lägger vatten på utsidan i springan till limningen så kommer jag inom kort se hur detta ljusa krackelerade blir svart.
Och varför blir det svart?
För att vattnet tränger in och fyller därmed igen de små luftbubblorna och det ser helt ut.
Med andra ord så, har ni varit ute nu i blötan och kollat och tänker att "Phu, det såg ju bra ut" så gå ut igen när det är garanterat torrt. Kanske har solen lyst på en hel dal så det verkligen inte finns spår kvar av vatten.
Kolla igen. Ser det fortfarande bra ut? Eller inte?
Jag tänker såhär:

Återkom med era bilder nu, på bra lyktor och dåliga lyktor, så vi alla får se!
Skriv även vad ni har för modell och årsmodell på bil.

Jag har tyvärr sett att min andra lykta har exakt samma bekymmer.
Jag vet. En stor SUCK på det. Dock lyser den fortfarande som den skall. Och nu regnar det. Såklart.

Men, min plan är alltså att hitta ett sätt att täta detta så att jag inte behöver byta den andra också.

Så hur skall jag göra det?

Jo ser ni. Det återkommer vi till.

ezgif-4-56b3972597.jpg
ezgif-4-56b3972597.jpg (58.38 KiB) Visad 161 gånger

Planen nu är att testa några olika idéer jag har på hur man kan täta detta.
Och varför skriver jag inte mer?
För att detta inte är gjort ännu såklart.

Jag ber därför att få återkomma med en del fyra längre fram där jag kommer gå igenom vad jag har testat (jag har ju praktiskt nog en trasig lykta att labajja med så...) och sedan hur jag gjorde på den hela som sitter i bilen. Så hav tålamod!
Väder och elände måste ju samarbeta i detta också så det kanske tar ett litet tag, men jag har inte glömt bort det. Blir påmind varje gång det regnar... Min stackars lykta.

Ber om ursäkt för stavfel och eventuella konstiga meningar. Det blev lite mycket att hålla reda på.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]