Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1486746
JGB skrev: tis 01 feb 2022, 11:50
HitTheRoadJack skrev: ons 05 jan 2022, 00:42 Jag har hållit på med dessa en hel del. De är enkla att montera bort. …
Har någon koll på vart grundproblemet är som standard? Är det lyktan som tar in vatten eller är det någon annanstans i bakluckan det läcker in?
Grundproblemet har att göra med att lyktorna dras åt med fel moment och vatten kryper in.
#1487998
Idag har jag fått min vänstra baklykta samt positionsljuset till höger om vänstra(den vänstra lampan som sitter i bagageluckan) baklyktan bytt.

Jag fick detta gjort på garanti, vilket jag är mycket tacksam för.
Men jag anser att LED belysning skall hålla mer än 3 år, snarare 16 år.
Lyckligtvis fick jag detta bytt, och nu med korrekt åtdragna låsmuttrar :-D
#1488133
Jag fick 3 av 4 bakljus bytta förra veckan. De började bete sig illa efter en biltvätt för att till slut slockna permanent. Byt lampa sa bilen då. Bilen är en 2018 och jobbet togs på min selekt-garanti utan diskussion.
#1488147
JonasElander skrev:Idag har jag fått min vänstra baklykta samt positionsljuset till höger om vänstra(den vänstra lampan som sitter i bagageluckan) baklyktan bytt.

Jag fick detta gjort på garanti, vilket jag är mycket tacksam för.
Men jag anser att LED belysning skall hålla mer än 3 år, snarare 16 år.
Lyckligtvis fick jag detta bytt, och nu med korrekt åtdragna låsmuttrar :-D
Tanken är väl att dessa LED lampor ska hålla minst 10 år :-)
#1488149
Skulle vara intressant att veta vad det är exakt som slutar att fungera i dessa bakljus.
Är ett byte verkligen nödvändigt, eller går det att ordna till de som bråkar?

Att verkstaden byter är för att man vill kunna garantera arbetet och delarna.
#1489196
least skrev: fre 11 feb 2022, 08:31 Skulle vara intressant att veta vad det är exakt som slutar att fungera i dessa bakljus.
Är ett byte verkligen nödvändigt, eller går det att ordna till de som bråkar?

Att verkstaden byter är för att man vill kunna garantera arbetet och delarna.
Jag har plockat bort ena lyktan i bakluckan nu, då det verkar vara den som är problemet på min bil (stora baklyktan fungerade när jag drog ut kontakten till den lilla).

En förebyggande åtgärd kan vara att dra åt de tre skruvarna till lyktan, då i alla fall de två yttre satt relativt löst. Är väl det som är problemet vad jag förstått, eller själva muttrarna i lamphuset).

Led-listen sitter med två mindre torx men är ditmonterad innan lamphuset och lyktglaset svetsats ihop vilket gör att man inte kommer åt den eller kretskortet.

Så det bästa man kan göra är att låta det torka grundligt och hoppas att det funkar igen när man satt ihop det.
#1493300
jag kollade på mina lysen på bakluckan och jag har 5st glödlampor och på höger sida har jag bara 2st lampor och en plugg på den 3e längst ut, kan det vara jordfel som orsakar felmeddelandet eftersom det inte verkar vara LED i mina bakljus och alla lampor är hela.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 22

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]