Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1459598
Klart att man inte skall acceptera att lyktorna inte är vattentäta , det skapar ju korrosion med tiden med byte som följd , har Volvo tur så hinner det gå tid så du får stå för kostnaden själv
På det som Volvo anser är en premiumbil skall sådant här inte förekomma
#1460824
Har riktigt otur med min bil V90 CC, råkade ut för det igår kväll när det var fuktigt ute, vänster sida trasig. Ska träffa Volvo Cars återförsäljare idag och se vad som händer, trött på alla fel på bilen :-( Har haft den i 7 månader och varit på verkstad över 10 dagar, otaliga fel (positionsfel är senaste) och nybilsgaranti men det fungerar si och så :x Laga alla nuvarande fel är minst 5-10 dagar, då är det inte säker alla fel är avhjälpta då det kommer hela tiden nya och felet med elen går ej lösa överhuvudtaget då det finns ingen loggning av data- och elfel. Det går att göra en minifilm på alla fel och en krönika över alla händelser under dessa 7 månader.... :mad:
#1460947
BiggBifuel,
Låter inget kul alls. Tyvärr är nog elektronikrelaterade problem moderna bilars akilleshäl. Och mjukvaran som i många bilar inkl Volvos visat sig inte ha den kvalitet och pålitlighet man rimligen kan förvänta sig. Speciellt i Volvos fall som ju skall anses vara en premiumbil numera. Jag öppna huven för några dar sen på min splitternya V90 T6 Recharge 2022:a. Absolut knöfullt med komponenter överallt. Den första tanken som slog mig var: klarar allt det här svenska höstar och vintrar i flera år?
Och så tänkte jag: nog bäst ha den här elektronikbesten inne i garaget istället för utanför på vinterhalvåret för att vara på den säkra sidan.
Är rätt säker på att en bil som min kommer gå elektronikdöden till mötes så småningom, inte rostdöden eller nåt annat förr vanligt förekommande.
/Bo
#1461017
BiggBifuel skrev: tor 26 aug 2021, 09:08 Har riktigt otur med min bil V90 CC, råkade ut för det igår kväll när det var fuktigt ute, vänster sida trasig. Ska träffa Volvo Cars återförsäljare idag och se vad som händer, trött på alla fel på bilen :-( Har haft den i 7 månader och varit på verkstad över 10 dagar, otaliga fel (positionsfel är senaste) och nybilsgaranti men det fungerar si och så
Hur gick det, fick du hjälp.
#1461139
En lykta som är tät kommer att behålla fukten invändigt när den väl kommer in, en ventilerad lykta... ventilerar ut fukten.

Och om lyktorna vore täta, så skulle man bygga in den fukten som fabriken har i luften. Det skulle bli en väldigt dyr process att tillverka lyktor under miljökontrollerade förhållanden.

https://www.gore.com/news-events/news/a ... ndensation
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
#1461141
bem skrev: fre 27 aug 2021, 00:23 BiggBifuel,
Låter inget kul alls. Tyvärr är nog elektronikrelaterade problem moderna bilars akilleshäl. Och mjukvaran som i många bilar inkl Volvos visat sig inte ha den kvalitet och pålitlighet man rimligen kan förvänta sig. Speciellt i Volvos fall som ju skall anses vara en premiumbil numera. Jag öppna huven för några dar sen på min splitternya V90 T6 Recharge 2022:a. Absolut knöfullt med komponenter överallt. Den första tanken som slog mig var: klarar allt det här svenska höstar och vintrar i flera år?
Och så tänkte jag: nog bäst ha den här elektronikbesten inne i garaget istället för utanför på vinterhalvåret för att vara på den säkra sidan.
Är rätt säker på att en bil som min kommer gå elektronikdöden till mötes så småningom, inte rostdöden eller nåt annat förr vanligt förekommande.
/Bo
Hur länge har bilar haft halvledarstyrd elektronik?
Jag skulle tro att de allra flesta bilar fortfarande går en mekanisk död till mötes, primärt rost och slitage av bärande karossdelar.
Användarvisningsbild
av bem
#1461164
least skrev: lör 28 aug 2021, 11:27
Hur länge har bilar haft halvledarstyrd elektronik?
Jag skulle tro att de allra flesta bilar fortfarande går en mekanisk död till mötes, primärt rost och slitage av bärande karossdelar.
Kanske som du skriver i Sverige där salta vägar och sånt går hårt åt bilarna vintertid.
Vi får väl se om 15-20 år när dagens bilar "gjort sitt". Det lär i alla fall inte bli mindre med elektronik (och mjukvara) i bilarna framöver och förbränningsmotorn är borta ur nya Volvobilar för gott senast 2030 eftersom då skall Volvo bara tillverka elbilar.
/Bo
av III
#1461173
Minns när S80 mfl kom, då sa man att de kommer inte bli gamla med tanke på elektroniken. Bortsett från vissa årsmodeller som har problem så är väl det idag några av de bäst hållande bilarna. Tror det blir så med dagens bilar med. Tror rosten kommer vara problemet. Dagens Volvo tycks ha sämre rostskydd än de innan. Tyvärr.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 22

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]