Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571127
Xanthopteryx skrev: tis 20 feb 2024, 09:20 Mitt fel just nu är att luckans lampa lyser lite svagare och inte helt och kan flimra lite ibland. Har någon med liknande fel undersökt själva lyktan och har en idé om var felet kan vara? Har ingen lust att skruva ur den just nu med rådande väder.
Det jag läst så misstänker jag oxid på kontaktstycket därav dålig kontakt. Försök rengör det ev skrapa försiktigt, Värt ett försök.
Åk till ett p-hus där du slipper regn, medtag verktyg, tops, trätandpetare, WD40 och pannlampa.
Kolla packningen också om du ändå håller på.
#1571129
Kort uppdatering:
Lilla lyktan kostar 1.528 kronor (1.910 kronor inklusive byte).

Skall kolla lite mer själv under lovet nästa vecka innan jag tar beslut. Om jag byter funderar jag faktiskt på att betala de där få hundralapparna extra och därmed få garanti på jobbet, då det ju är en del väldigt utsatt för väder och vind, så om det skulle börja läcka och nya lampan lägger av kan jag dra i den tråden.
#1571233
Ingen aning vilken som terminerar men som det lät på PST så kan det vara den lilla. Låter lite märkligt men visst kan det vara så. Jag skulle också lämnat in bilen för de få hundringarna och få garanti/3 års reklamationsrätt.
Passa gärna på att fråga om det går att motverka ev framtida fuktskador, jag missade det.
#1571731
mrtwig skrev: tor 12 maj 2022, 22:44 Hej.. väcker denna tråd till liv.
Har en v90 2018 års modell..
LEDen i min ljusinsats på bagageluckan höger har lagt av.
Backljus fungerar men leden ä stendöd. Haft bort insatsen
och det verkar ha kommit in vatten/kondens
Kollat runt nu för artikelnummer 31656786
Det verkar som denna utgått? och att de ersatt denna efter 2018 med den nyare tonad utan vitt fält för ”glödlampe-backljus”?
Hittar heller ingen begagnad! Enbart nya sorten :-o
Går det att använda ”nya” modellen om man köper båda?

Sån här skit och rena ingenjörstabbar borde volvo se till att ha drivor av till kraftigt rabatterade priser i ren goodwill. 👎🏻
Tjena, löste du en 31656786

Är själv på jakt efter en nu men är ju pinsamt svårt att hitta något alls..
#1572544
Så, då var vädret roligare och jag har tatt loss lampan:
1. Öppna luckan för varningstriangeln.
2. Tag loss det svarta kontaktstycket
3. Skruva loss tre skruvar medelst en T30: En längst ut på luckan (utanför tätlisten), en ungefär i mitten av lampan och en djupt in innerst på lampan.
3. Bredvid mittskruven sitter en svart klump med sladdar in i, mellan den och skruven är en plastplatta. Den böjer du mot skruven för att ett snäppe skall lossna så du får ur lampan.
4. Tag loss lampan.

När jag väl hittade snäppet var det en enkel manöver. Min innersta skruv satt inte hårt alls. Drog åt alla tre lite på andra lampan.

Efter att jag har mecklat med allt möjligt såsom kontakter, knackat på den, petat inuti så kan jag konstatera:
---

Ungefär så ja...
Absolut noll fukt syntes. Hittar alltså INGET som kan avslöja felet.

Men, går man på symtomet som var att lampan först typ var konstig och halva lyste, och sedan tändes lite och flimrade lite och var allmänt konstig och numera lyser svagt i sin helhet så skulle det kunna vara något drivdon för LED-listen som sitter i som har gått trasig. Eller helt enkelt ett LED-element, lite som när vanliga LED-lampor du har hemma så kan det bli allehanda mysko fel.
Det finns noll chans vad det verkar att komma utan destruktion.

Jag kommer härmed lämna in för byte (enligt ovan då det blir garanti på jobbet om det läcker eller sådant) och tar självklart med mig den gamla hem för vidare felsökning.

Återkommer här någon gång när det blir.

Tog bilder på om någon behöver mer exakt förklaring på hur man tar bort lampsatsen.

Tips:
Tag en T30 och dra åt de tre skruvarna på respektive lampsats redan i dag. Kan knappast skada.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
#1572933
Xanthopteryx skrev: tis 20 feb 2024, 09:16
TuffBuffy skrev:Har haft samma problem på våran V90cc att det stog vatten i lycktan på karossen inte bakluckan. Nu under julledigheten har jag tagit loss lycktan och med hjälp av en Fein kapade upp ett stycke av plastbaksidan och där innanför sitter 3st kretskort i botten av lycktan och mellan det mellersta och det nedersta sitter en sladd med kontakt på det nedre kortet där det ärgat väldigt mycket, så klippte bort kontakten och lödde sladdarna direkt på kretskortet och nu fungerar det, återstår hur länge dock. Innan återmontering på bilen tätade jag runt hela glaset och borrade dränering längst ner. Tyvärr tog jag bara en bild på hela jobbet och det är på nedre kretskortets anslutning.Snapchat-1325738752.jpg
Hur yttrade sig ditt fel?
Storlyktan som mådde dåligt eller var det lilla lyktan som spökade?
Felet yttrande sig som flera andra här att lampan tändes när man låste upp bilen men så fort man startade och körde iväg så slocknade den. I början var det bara vid kallt eller fuktigt väder till att sen bli hela tiden. Och till sist tändes den inte alls. Såg sen att det stog vatten 5 cm upp från botten i stora lyktan på karossen. Borrade ett dräneringshål långt ner och fick ut det men fick riva isär då vattnet nog varit där länge och ärgat på kretskorten i lyktan.
#1572954
@TuffBuffy, Och det här med att den först tänds och sen släcks hur märker man det? Det är inte som att jag startar bilen, går ut och kollar om det lyser, åker lite, stannar och går ut för att kolla igen om det lyser. Eller får man ett felmeddelande i förardisplayen?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 23

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]