Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312077
Jag brukar bila genom hela Europa och då vill jag i förväg ha ritad karta med många punkter, delmål. Jag kan min S80.
Men min S90 kommer nu när som helst och då undrar jag hur man planerar resan i den nya Sensus? Flera delmål m.m. ska jag lägga in och kunna spara kartan?

Tack
#1312125
GATUPLAN skrev: ons 17 apr 2019, 21:54 Jag brukar bila genom hela Europa och då vill jag i förväg ha ritad karta med många punkter, delmål. Jag kan min S80.
Men min S90 kommer nu när som helst och då undrar jag hur man planerar resan i den nya Sensus? Flera delmål m.m. ska jag lägga in och kunna spara kartan?

Tack
Ja du kan skapa en rutt med flera delmål. Ett tips är att skicka delmålen till bilen från telefonen. Smidigast är att använda genvägen i Apple Maps som skickar målet till bilen via Volvo On Call. Fungerar tyvärr ej direkt från Google och Volvo On Call-appen är inte så smidig att söka destinationer med. Bilens menysystem är bara krångligt.
Bilagor
F415F280-BFED-46DB-A384-D5217ADB12D8.jpeg
F415F280-BFED-46DB-A384-D5217ADB12D8.jpeg (313.4 KiB) Visad 1659 gånger
#1312133
Att skicka mål från VOC funkar fint. Ett annat tips är att uppdatera de aktuella kartorna innan man åker. Sist hann jag precis få färska kartor över Österrike och Tyskland innan jag rullade på färjan i Trelleborg. Den sista bit-en tankades ner i färjekön.
#1312239
TACK
Jag har Samsung och jag hoppas att Iphone inte är måste för vissa funktioner.
Tidigare hade jag alltid sutit i bilen en kort stund, bläddrat på kartan och klickat in några delmål bara för att rita resvägen exakt hur jag vill. Sedan fick jag lägga upp dessa delmål som 1, 2, 3 osv annars ritar den inte i rätt ordning...
Men kan jag göra det i bilen alltså knappa in först slutdestinationen och därefter delmål så att jag riktar in vägen enligt mina önskemål?
Är det enklast så?

Tack
#1312285
GATUPLAN skrev: tor 18 apr 2019, 19:27 TACK
Jag har Samsung och jag hoppas att Iphone inte är måste för vissa funktioner.
Tidigare hade jag alltid sutit i bilen en kort stund, bläddrat på kartan och klickat in några delmål bara för att rita resvägen exakt hur jag vill. Sedan fick jag lägga upp dessa delmål som 1, 2, 3 osv annars ritar den inte i rätt ordning...
Men kan jag göra det i bilen alltså knappa in först slutdestinationen och därefter delmål så att jag riktar in vägen enligt mina önskemål?
Är det enklast så?

Tack
Ja du kan lägga in slutdestinationen först och sedan lägga till delmål i efterhand och även ändra ordningen som du vill. Du kan spara alla mål som favoriter så att du snabbt kan få upp dem. Det finns ingen funktion som är beroende av iPhone utan du kan köra android och skicka målen till bilen via VOC.
#1312362
Gorban skrev: fre 19 apr 2019, 00:13
GATUPLAN skrev: tor 18 apr 2019, 19:27 TACK
Jag har Samsung och jag hoppas att Iphone inte är måste för vissa funktioner.
Tidigare hade jag alltid sutit i bilen en kort stund, bläddrat på kartan och klickat in några delmål bara för att rita resvägen exakt hur jag vill. Sedan fick jag lägga upp dessa delmål som 1, 2, 3 osv annars ritar den inte i rätt ordning...
Men kan jag göra det i bilen alltså knappa in först slutdestinationen och därefter delmål så att jag riktar in vägen enligt mina önskemål?
Är det enklast så?

Tack
Ja du kan lägga in slutdestinationen först och sedan lägga till delmål i efterhand och även ändra ordningen som du vill. Du kan spara alla mål som favoriter så att du snabbt kan få upp dem. Det finns ingen funktion som är beroende av iPhone utan du kan köra android och skicka målen till bilen via VOC.
NICE tack
Det blir inte svårt att lära sig systemet? Jag får bilen om några veckor och jag bara ser att mycket är nytt.

Men varför heter det Apple Carplay det låter nästan som det är gjort till Iphone. Fungerar alla funktioner där även mot en bra android tex senaste Samsung? Nu tänker jag inte bara på navigation...
#1312425
Ilduce77 skrev: lör 20 apr 2019, 01:41 Det är gjort för iPhone och funkar inte med Android. Men eventuellt har du även Android auto och det är motsvarigheten till Android.
Det står "Smartphone link Apple Carplay" och det ska vara fabriksmonterat. Jag tror att någon skrivit så: om det är fabriksmonterat då finns det både till android och Iphone. Men jag vet inte om det gäller även i detta sammanhang?
#1312542
Tror det var jag som skrev det...

Innan fick man båda när det var fabriksmonterat och skulle man beställa det i efterhand, så fick man bara till Apple och endast ett usb-uttag.

Nu har det tydligen ändrats och nu kan man även eftermontera Android auto och få dubbla usb-uttag.

Så du får nog fråga.. Men om det är fabriksmonterat, så kan du nog ha goda chanser att ha båda.

Har dock lite dålig koll på om Android auto finns officiellt i Sverige nu, men det finns det trådar om här..
#1312549
Ilduce77 skrev: lör 20 apr 2019, 21:38 Tror det var jag som skrev det...

Innan fick man båda när det var fabriksmonterat och skulle man beställa det i efterhand, så fick man bara till Apple och endast ett usb-uttag.

Nu har det tydligen ändrats och nu kan man även eftermontera Android auto och få dubbla usb-uttag.

Så du får nog fråga.. Men om det är fabriksmonterat, så kan du nog ha goda chanser att ha båda.

Har dock lite dålig koll på om Android auto finns officiellt i Sverige nu, men det finns det trådar om här..
Bilen är 2017 så jag tror attdet kommer med båda
Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Bee Gees

OM RYSSEN KOMMER

Jag vill bara säga att det finns ungdomar som[…]

Hjälp med VIDA DiCE

När jag försöker uppdatera frå[…]