Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1308823
Det luktar bränt och med antydan av bränd pepparkaka. Mekanikern säger att det är avgasröret som blir varmt och en anledning är att jag har bensin (t4) med turbo. Avgasröret avger den otrevliga och starka lukten varje gång jag drar kärra eller husvagn. Kan känna även när jag kör på E4, dvs >100km/h.

Känner ni igen det? Jag kan inte acceptera det, bilen är s90 t4 automat, 2018 och rullat 900mil.

Tips/råd?

Tack på förhand!
#1308826
least skrev:Hur kan du känna doften när du kör relativt snabbt på motorväg, om doften kommer från avgasröret?
När jag stannar bilen och öppnar dörren så "osar" det så illa att vi kan inte sitta kvar i bilen. Det stinker. Familjen får utrymma bilen. När jag kör känner jag det inte i kupen, inte i den farten. Men när jag står stilla efter körning eller backar släpet så dras lukten in i kupen.
#1308868
Om det osar så illa, så låter det mer som att avgassystemet inte är tätt i skarvarna.
Osande doft bör tyda på avgaser som inte passerat katalysatorn.
Har du några underliga vinande ljud eller vibrationer?

En verkstad borde kunna sniffa runt avgassystemet med en kolmonoxidsensor...
#1308885
Det där är ingen produktegenskap. Jag har iofs en V90 CC T5 men det enda som har luktat från bilen är nybilsdoften det första året. Drar aldrig husvagn och släp blir bara ett par km per gång. Däremot kör jag ofta längre sträckor 110+ km/h. Det har aldrig luktat illa vare sig inuti eller utanför bilen efter flera timmars motorväg i sträck.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]