Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1325689
Tyvärr är inte problemet löst än. Katalysator, turbo och grenrör bytta men ingen skillnad. Otrevliga är att lukten letar sig in i kupen under körning upprepade ggr då och då samt att vi får vänta med att öppna bildörrarna en stund när vi stannat. Mest tydligt när jag drar husvagnen. Referensbil att jämföra med efterfrågas från Volvo men återförsäljare har ingen...

Andra semestern i rad som ser ut att bli förstörd... trist.
#1326630
Volvomekanikerna i min stad säger att "så här ska inte din bil lukta, vi servar bilar varje dag och vi känner inte igen denna brända lukt".

Volvomekaniker i grannstaden där jag köpte bilen ny säger att bilen blir väldigt varm när den drar husvagn (de lånade en) och ja det luktar utanför varmt/bränt utanför. De kände det dock inte i kupen under sin provtur så som jag och min familj gör varje resa med husvagn efter. Likaså menade mekanikern att motorn T4 är 4 cylindrig och den får jobba otroligt hårt för att dra husvagnen. Katalysatorn blir förmodligen röd av värmen. Att jag inte ska titta på hästkrafter och vrid, det är orelevant eftersom det är en liten 4 cyl motor som får jobba hårt och blir jättevarm. Tydliga indikationer att Volvo (4cyl) bensin inte är någon optimal eller ens bra dragbil. Vidare fick jag veta att avgasrör mm har en typ av legering som kan lukta.

Jag kan inte ha denna bil kvar tyvärr, frågan är om jag ens törs byta till en Volvo igen. Det är väl 4cyl rakt igenom nu? Om den tesen håller så borde fler undrat på forumet kan jag tycka?

Är det någon som drar tungt med t4, t5 och upplever denna tydliga värmeutveckling?
#1326635
Köp inte förklaringen att det beror på "liten motor" eller "4-cyl". Det är struntprat. Motorn är varken klen eller liten relativt sett om man jämför med andra bilar som det går alldeles utmärkt att dra släp med.
#1326666
Hehe, det var en usel bortförklaring.

Hela motorfamiljen skulle då lida av samma problematik.
En stackars XC90 med T5 skulle även den vara så motorsvag, och skulle ha en katalysator och annat avgasrelaterat som lyser illrött på landets motorvägar.
Mekanikern försöker prata bort problemet, då han inte är villig att gå till botten med orsaken till felet.
#1326669
elpapo skrev: sön 14 jul 2019, 10:49 Volvomekanikerna i min stad säger att "så här ska inte din bil lukta, vi servar bilar varje dag och vi känner inte igen denna brända lukt".
Då kan väl de titta på din bil?
Garantireparationer är inte knutna till den ÅF där du köpt bilen.
#1326680
Min D4 är då luktfri. Drar jämt och fint.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]