Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nystrom7
#1308716
Jefe skrev:Har samma dimension och däck på min S90 och Volvos gummiverkstad körde i 2.8 runt om.
Tackar Bild



Skickat från min Pixel via Tapatalk

av morfarginko
#1499211
har en xc90 och kollade däcktrycket efter de satt på sommarhjulen, 3.1. i dörren rekommenderas 2,7 alt 2,2 för eco!? tog ned till 2,7 och upplever bilen mkt skönare att åka
av Recharged
#1499350
Med tanke på den vinklade profil som 245-bredd och 40-profil i kombination med en fälg på 8,5” skapar hade jag siktat på ett högre däcktryck än angivet från Volvo, just för att skydda fälgkanten. Exempelvis vid sväng som korsar trottoarkanter är fälgen på motsatt sida sväng väldigt utsatt för skada om däcktrycket är för lågt med den däck- och fälgkombination.

Jag rekommenderar i första hand att man vidtar försiktighet tillsammans med ett högre däcktryck, det bör räcka.

Körde själv med fälgen och däcket i fråga under ett par månader utan att lyckas orsaka någon skada. Under första milen, innan jag fyllde luft i däcken, låg trycket på 2,2 fram och 2,1 bak. Det gav en mer retarderad körupplevelse jämfört med den mer nervösa dito efter att jag gick upp till 3,0 fram och 2,9 bak. Bilens fasthet ökade men den kändes långt ifrån ryggbrytande eller plågande och dessutom gav inte däcket lika mycket vika vid möte med exempelvis trottoarkanter. Bilen det gällde var en S90 Inscription som sedan istället fick däck med dimension 255/35-21 på samma fälgar.
Användarvisningsbild
av RallyRolle
#1503900
275/45/20R kör 2,9 runt om olastad. Bränsleförbrukningen (diesel) lägger sig på 0,59-0,65 med högte trycket. Kör jag 2,7 drar den 0,70-0,77.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1503987
RallyRolle skrev:275/45/20R kör 2,9 runt om olastad. Bränsleförbrukningen (diesel) lägger sig på 0,59-0,65 med högte trycket. Kör jag 2,7 drar den 0,70-0,77.
Att rullmotståndet skulle öka med 15% bara för att du sänker 0,2bar är orimligt. Jag kan tänka mig att du upplevt det så, men det är helt enkelt orimligt.

AMS testade detta ihop med Nokian i en V70 i 80km/h.

rek tryck är 2.2bar

2.7bar gav 1.2% lägre rullmotstånd i däcken.
4.2bar gav 3.3% lägre rullmotstånd i däcken.
av III
#1504268
Om jag får råda. Däck lider mycket mera av för lågt tryck än för högt. Bättre med för högt tryck ön för lågt, det finns två vettiga vägar att gå i denna fråga tycker jag. Följ Volvos rekommendationer för det last-läge du använder mest i vardagen. Åker du bort/längre sträckor så justera för det. Men lägg på 0.2 bar på Volvos rekommendationer just för att inte ha för lågt. På vinterdäcken lägger du på ytterligare 0,2. Sen finns det något som heter STRO-boken, det är däckbranchens bibel, där kan man läsa om bl.a. respektive däckdimentions optimala tryck utifrån däcken utan att ta hänsyn till biltillverkaren.
Tror du blir nöjd med vilken som av dessa rekommendationer. Jag använder den första metoden. Biltillverkare tänker inte alltid på däcken bästa eller ens väghållningens bästa, de vill även ha en viss nivå på komforten, det blir en kompromiss. Men gå inte under tillverkarens tryck bara,
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1504318
III skrev: Sen finns det något som heter STRO-boken, det är däckbranchens bibel, där kan man läsa om bl.a. respektive däckdimentions optimala tryck utifrån däcken utan att ta hänsyn till biltillverkaren.
Det tryck som står i STRO' s databok är väl det standardiserade trycket för däckets lastindex i enlighet med ETRTO standard? Med andra ord 250kpa för standarddäck och 290kpa för XL däck.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]