Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nystrom7
#1308612
FilipDjurberg skrev:3 bar på 21” säger min däcksnubbe!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kort och koncist Bild

Skickat från min Pixel via Tapatalk

av AndS
#1308613
Jag säger att 3.0 är onödigt på vanlig väg, bilen riskerar att bli stötigare/spårkänsligare, såvida du inte uppskattar en lite "nervösare" bil.
Brukar aldrig lägga mig över maxtryck som anges, såvida du inte nästan alltid kör med fullast och ofta med tyngre kärra.
av Nystrom7
#1308614
Hittade en tabell nu för v90 på däcktryck.com

245/35/R21
Eco 2,6
En person lätt packning 2,4
3 personer full lastad 2,6

Så 2,5-2,6 verkar optimalt

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1308651
FilipDjurberg skrev:3 bar på 21” säger min däcksnubbe!
Vilket bara bevisar att han samt många andra däckmojjar inte vet vad de pratar om alternativt inte bryr sig...

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1308652
Nystrom7 skrev:Hittade en tabell nu för v90 på däcktryck.com

245/35/R21
Eco 2,6
En person lätt packning 2,4
3 personer full lastad 2,6

Så 2,5-2,6 verkar optimalt
Det låter rimligt.

.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1308654
FilipDjurberg skrev: mån 01 apr 2019, 11:04 3 bar på 21” säger min däcksnubbe!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man kan väl inte säga 3 bar på 21 tum, rakt upp och ner...

Det är väl skillnad om man sätter 21 tum på en v60 eller 21 tum på en XC90.. Profilen blir ju helt olika på dessa olika bilar..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1308673
Ilduce77 skrev: mån 01 apr 2019, 10:45 Antar att du kör Volvos originalfälg..

Här kommer det klippt ur instruktionsboken.. 😀
Sådana tabeller är ju helt meningslösa. Ingen går väl ur bilen och pumpar i lite luft om det hoppar in några i baksätet, någon lägger in en väska till eller man gasar på på en raksträcka, för att sedan släppa ut luft när man saktar av eller passagerna kliver ur ???. Man får ju alltid minst använda högsta trycket i tabellen.

Eller använder ni det som ursäkt för att slippa folk i bilen. "Arbetskompisarna, kan vi hänga med dig och käka lunch, nää.... jag har för lågt ringtryck..."
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1308680
VolvoB20 skrev: mån 01 apr 2019, 16:24
Ilduce77 skrev: mån 01 apr 2019, 10:45 Antar att du kör Volvos originalfälg..

Här kommer det klippt ur instruktionsboken.. 😀
Sådana tabeller är ju helt meningslösa. Ingen går väl ur bilen och pumpar i lite luft om det hoppar in några i baksätet, någon lägger in en väska till eller man gasar på på en raksträcka, för att sedan släppa ut luft när man saktar av eller passagerna kliver ur ???. Man får ju alltid minst använda högsta trycket i tabellen.

Eller använder ni det som ursäkt för att slippa folk i bilen. "Arbetskompisarna, kan vi hänga med dig och käka lunch, nää.... jag har för lågt ringtryck..."
Ja, du har verkligen förstått tabellen.
Syftet är ju att man ska kompensera för varje väska man stoppar in eller varje person som ska åka med.

Tabellen ger ju tex svar på det som trådskaparen frågar efter, så meningslös kan den ju inte vara.

Nu är det möjligt att du bara trollar och att jag sparkar in öppna dörrar, men fall i fall, så kan jag förklara syftet med tabellen.

Jag som ofta åker med helt full bil längre sträckor upp till fjällen, med både vuxna personer, packning och takbox, kan titta i tabellen vad Volvo, som har en del erfarenhet inom när man har bäst grepp på ett däck, rekommenderar.

Ska jag inte köra några längre sträckor, så tar jag ett aktivt beslut om att inte fylla på med lyft, men vet då om att jag har sämre väghållning och anpassar körningen efter det.

Samma sak, så fyller jag såklart inte på med luft om jag ska gasa upp vid en omkörning, men vet jag att jag ska köra 100 mil på autobahn, så kan jag kanske fylla på.

Syftet är inte att man ska säga nej till arbetskollegor eller kasta sig in och ur bilen beroende på hur man ska köra..

Jag litar mer på volvo som testat bilen med olika dimensioner, än en däckfirma som inte har en aning om hur Volvo konstruerat sin bil..

Men, som jag skrev innan, så hoppas jag att du bara trollar och egentligen förstår syftet med tabellen. 😁
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1308682
Nä, trollar inte igentligen. Som den tabellen ser ur har jag alltid fyllt i 2,7 bar, då vet jag att det funkar om någon åker med, har en väska med sig eller jag får lust att trycka på gasen. Har aldrig orkat gå ut och pysa ur 0.1 eller 0.2 bar för jag ska åka ensam eller köra långsamt ett tag.

Visst kan man finlira och hålla på att smådutta med trycket titt som tätt pga av hur man tror man kommer köra under dagen, men det är inte något för mig.
Användarvisningsbild
av Jefe
#1308703
Har samma dimension och däck på min S90 och Volvos gummiverkstad körde i 2.8 runt om.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]