VolvoB20 skrev: ↑mån 01 apr 2019, 16:24
Ilduce77 skrev: ↑mån 01 apr 2019, 10:45
Antar att du kör Volvos originalfälg..
Här kommer det klippt ur instruktionsboken..
Sådana tabeller är ju helt meningslösa. Ingen går väl ur bilen och pumpar i lite luft om det hoppar in några i baksätet, någon lägger in en väska till eller man gasar på på en raksträcka, för att sedan släppa ut luft när man saktar av eller passagerna kliver ur ???. Man får ju alltid minst använda högsta trycket i tabellen.
Eller använder ni det som ursäkt för att slippa folk i bilen. "Arbetskompisarna, kan vi hänga med dig och käka lunch, nää.... jag har för lågt ringtryck..."
Ja, du har verkligen förstått tabellen.
Syftet är ju att man ska kompensera för varje väska man stoppar in eller varje person som ska åka med.
Tabellen ger ju tex svar på det som trådskaparen frågar efter, så meningslös kan den ju inte vara.
Nu är det möjligt att du bara trollar och att jag sparkar in öppna dörrar, men fall i fall, så kan jag förklara syftet med tabellen.
Jag som ofta åker med helt full bil längre sträckor upp till fjällen, med både vuxna personer, packning och takbox, kan titta i tabellen vad Volvo, som har en del erfarenhet inom när man har bäst grepp på ett däck, rekommenderar.
Ska jag inte köra några längre sträckor, så tar jag ett aktivt beslut om att inte fylla på med lyft, men vet då om att jag har sämre väghållning och anpassar körningen efter det.
Samma sak, så fyller jag såklart inte på med luft om jag ska gasa upp vid en omkörning, men vet jag att jag ska köra 100 mil på autobahn, så kan jag kanske fylla på.
Syftet är inte att man ska säga nej till arbetskollegor eller kasta sig in och ur bilen beroende på hur man ska köra..
Jag litar mer på volvo som testat bilen med olika dimensioner, än en däckfirma som inte har en aning om hur Volvo konstruerat sin bil..
Men, som jag skrev innan, så hoppas jag att du bara trollar och egentligen förstår syftet med tabellen.