- mån 16 maj 2022, 11:37
#1499350
Med tanke på den vinklade profil som 245-bredd och 40-profil i kombination med en fälg på 8,5” skapar hade jag siktat på ett högre däcktryck än angivet från Volvo, just för att skydda fälgkanten. Exempelvis vid sväng som korsar trottoarkanter är fälgen på motsatt sida sväng väldigt utsatt för skada om däcktrycket är för lågt med den däck- och fälgkombination.
Jag rekommenderar i första hand att man vidtar försiktighet tillsammans med ett högre däcktryck, det bör räcka.
Körde själv med fälgen och däcket i fråga under ett par månader utan att lyckas orsaka någon skada. Under första milen, innan jag fyllde luft i däcken, låg trycket på 2,2 fram och 2,1 bak. Det gav en mer retarderad körupplevelse jämfört med den mer nervösa dito efter att jag gick upp till 3,0 fram och 2,9 bak. Bilens fasthet ökade men den kändes långt ifrån ryggbrytande eller plågande och dessutom gav inte däcket lika mycket vika vid möte med exempelvis trottoarkanter. Bilen det gällde var en S90 Inscription som sedan istället fick däck med dimension 255/35-21 på samma fälgar.
2020 V60 D4 AWD
2016 S60 D4
2021 E 63 S