Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1310693
refbob skrev: tor 11 apr 2019, 09:20 Valde till HK. Har klart ljud men basen känns tunn.
Vet att vissa fick subwoofern bortprogrammerad av misstag när bilen uppdaterades.

Detta var för ett eller två år sedan och gällde High Performance, men kan ju vara värt att kolla om du inte hör någon skillnad när du höjer och sänker subwoofern.
#1310856
Jag har en XC40 med HK och en V90 med B&W. Det är stor skillnad men tror att HK är bättre i V60/90 än XC40. Att köra med B&W är som att åka runt i en studio, det är verkligen riktigt nice. Skulle verkligen inte vilja vara utan. Tyvärr märker jag stor skillnad mellan olika inspelningskvalitéer. Lyssnar jag på äldre musik via Spotify blir jag ofta besviken. Har lagt över en del 80talsmusik på en USB-sticka bästa ljudkomprimering (FLAK) men det ljudet blir ofta tunt.
Saknar att man kan ställa in olika ljudinställningar (EQ, bas, diskant) individuellt för olika ljudkällor (radio, USB, Spotify), det är kass när man köpt bästa prylarna. När man har B&W är det väldig krångligt att öka lite bas då man måste välja Inställningar > Ljud > Ton > Bas/diskant. Många klick för att lägga på lite bas. I HK är det enklare då man når dessa inställningar från Ljudupplevelse som man kan ha liggande på startskärmen.
Har testat att se film i iPad kopplad till bilen, då man kan trycka på ljudet utan att störa andra. Det går att se film direkt i Sensus med bilden blir liten pga skärmen är på höjden och kvalitén på bilden är sämre. Hade var grymt om man kunde se film på breda skärmen (hastighetsmätaren). Sitta i en bra stol, ljudisolerat från omgivningen och grymma högtalare. Självklart när bilen står stilla.
#1310932
EssDee skrev: Hade var grymt om man kunde se film på breda skärmen (hastighetsmätaren). Sitta i en bra stol, ljudisolerat från omgivningen och grymma högtalare. Självklart när bilen står stilla.
Eller varför inte HUDen i helskärmsläge över hela vindrutan :-D :-D
#1310936
Om man är till lidt bastung musik, så er HK faktisk dårligere end den High Performance + sub som jag hade I min V90 CC
Derimod oplever jeg lydgengivelse når man spiller instrumental musik er en del bedre med HK og endnu bedre med BW
#1311050
HitTheRoadJack skrev: tor 11 apr 2019, 14:04
HitTheRoadJack skrev:
refbob skrev:Valde till HK. Har klart ljud men basen känns tunn.

Även med Maxad Sub?
IMG_1836.jpg
Japp även med maxad sub känns den tunn.
#1311054
Bero mycket vad man eftersöker, ännu mer än max - ja då är det klent. För egentligen ska man ju inte behöva maxa på en balanserad anläggning. Jag tycker dock det dånar ohört mycket med vissa moderna låtar med Sensus Spotify Extreme.

Har du jmf med ÅF hallbilar, så det är inte nåt som fattas?

Visst är det så att HK använder HP högtalare? Jag har inte sett nån ny artikellista med andra högtalare än HP o B&W? Om så skulle du kunna testa med att byta till B&W baser i dörrarna som har längre slaglängd (som jag läst)?
#1316952
Måste bara fråga en sak ang att alla säger att B&W är så bra / mycket bättre än H&K..

Lyssnar ni i vanlig sterio läget eller nåt annat? Ändrat inställningar eller så?

För min Gamal bil var en xc60 - 15 med H&K + sub och jag kan inte säga att jag märker jätte stor skillnad mellan den och min xc90 t8 2016 med B&W?

Kanske för jag använder bilens radio & Spotify genom Bluetooth?

Alltså jag säger inte att det är dåligt ljud, jag är nöjd men ingen wow känsla :x :-)
#1316955
kicken skrev:Måste bara fråga en sak ang att alla säger att B&W är så bra / mycket bättre än H&K..

Lyssnar ni i vanlig sterio läget eller nåt annat? Ändrat inställningar eller så?

För min Gamal bil var en xc60 - 15 med H&K + sub och jag kan inte säga att jag märker jätte stor skillnad mellan den och min xc90 t8 2016 med B&W?

Kanske för jag använder bilens radio & Spotify genom Bluetooth?

Alltså jag säger inte att det är dåligt ljud, jag är nöjd men ingen wow känsla :x :-)

Haha ja använder du BT och radio kan du lika gärna köra på original. Använd tunein och Spotify i bilen samt sätt kvaliten på extreme så skall du se att det händer grejer

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]