Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1308219
Tja i min S80 har jag Dynaudio system som var toppen då, men Volvo brukar ha riktigt bra ljud även i de andra paket.
Hur stor skillnad är det, Ni som vet?

Sedan "Apple CarPlay™" vad är det?
Om jag har en Samsung android, kan man byta ut ngt i efterhand om det sitter en Apple CarPlay™ i en begagnad bil?

Tack
#1308222
Apple car play är en del av smartphone integration och skall funka för Android Auto också.. Personligen tycker jag B&W låter toppen, men vet ändå inte om jag tycker det är nödvändigt..


/Thomas
#1308566
Ett förtydligande...

Smartphone integration innehåller två saker:

1 Apple carplay
2 Android auto

Och som det låter, så är det ena att du ansluter din iPhone och det andra att du ansluter en Android och båda kräver att du ansluter telefonen med sladd.

Det är ren mjukvara, så det är inget som du byter ut.

Jag har för mig att det ligger till så att om du beställer bilen ny och väljer till smartphone integration, så får du både Apple carplay och Android auto.

Men om man i efterhand tillbehörsköper mjukvaran Apple carplay, så får du inte Android auto.

Om en bil har Apple carplay från fabrik och därmed även Android auto, så ska det finnas två usb-kontakter i armstödet, med en vit ring runt det ena.

Är det installerat i efterhand, så finns det bara en usb-kontakt.

Nu tror jag att man kan installera även Android auto i efterhand, men det är som sagt bara mjukvara som man köper.

Angående B&W, så är det fantastiskt. Jag har det inte, utan jag har bara standard High performance. Fram till 2018 (?) fanns det bara B&W och HP att välja mellan.

Jag är ganska kräsen vad det gäller ljud och är man det, så är HP inte jättemycket att hänga i granen.

Jag kommer inte köpa en bil till med endast HP och tyvärr tycker jag det är lite för dyrt att lägga 39.000 kr på bästa stereon.

Därför kommer jag välja till Harman Kardon nästa gång. Det kostar 11.000 och är mer rimligt för min plånbok, samtidigt som det är ett rejält uppsving från HP.

Det är mina åsikter i alla fall.. 😀

Här är tre länkar att läsa i:

viewtopic.php?f=86&t=147251

viewtopic.php?f=86&t=143661

viewtopic.php?f=79&t=147585
#1308593
Ilduce77 skrev: Jag har för mig att det ligger till så att om du beställer bilen ny och väljer till smartphone integration, så får du både Apple carplay och Android auto.

Men om man i efterhand tillbehörsköper mjukvaran Apple carplay, så får du inte Android auto.

Om en bil har Apple carplay från fabrik och därmed även Android auto, så ska det finnas två usb-kontakter i armstödet, med en vit ring runt det ena.

Är det installerat i efterhand, så finns det bara en usb-kontakt.

Nu tror jag att man kan installera även Android auto i efterhand, men det är som sagt bara mjukvara som man köper.
Ja det går att efterinstallera Smart Phone Integration med stöd för både Carplay och AA (Android Auto)
Det går även att installera dubbla usb-uttag i efterhand, se här:
Art. nr. 32204228 18- https://accessories.volvocars.com/Insta ... /Automatic

Jag har för övrigt HK-ljudet och är supernöjd, väl värt pengarna. Kör i första hand inbyggda Spotifyappen - grymt ljud. Radio kör jag alltid via TuneIn för att få bättre ljud.
Både AA och Carplay går via sladd med bättre ljud än Blåtand.
#1308595
Har B&W i V90 och HK i V60.
HK spelar bra helt klart och väl värt pengarna, inget snack!
MEN B&W ljudet är i en helt annan liga.
Har jag kört enbart V60 ett tag så tycker jag HK är riktigt bra men när man sätter sig i V90 och slår igång ljudet där så inser man att det finns så mycket mer i musiken man lyssnat på som man missar i HK. Tyvärr, är det värt 30 k skillnad? Beror helt på hur mycket musik du lyssnar på och på vilket sätt.
Jag ångrar mig dock djupt att jag inte la till 30 k på ljudet idag.
#1308605
Sen får man ju diskanten på instrumentbrädan också.. Den ger en merkänsla som är värd några tusenlappar.. 😀👍🏻👍🏻

Man ska inte förringa en känsla. Den sitter kvar länge.. 😀

Hade jag haft det ekonomiska utrymmet att lägga 30.000 extra på stereon hade jag gjort det utan att blinka. B&W är fantastiskt.. 😀
#1309160
GATUPLAN skrev:TACK
Eftersom jag ska köpa lättbegagnad så ser jag till att B&W finns.
Men i min S80 V8 har jag Dynaudio system.
Är det någon som kan jämföra gamla värderingen Dynaudio mot de nya paket B&W och även dem andra?
Utan att ha lyssnat på dynaudio i Volvo utan i Wv,Audi m.m så säger jag att det är jämförbart med HK.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1310402
Dynaudio i C30 var väldigt bastungt.
B&W är mer finljud.
Designen, känslan och ljudet har fått mig att välja B&W
#1310673
Valde till HK. Har klart ljud men basen känns tunn.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]