Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317026
Jag blev förvånad över att musik över BT var så dåligt i Volvos stereo..

Hade en mondeo för ett par år sedan och den hade visserligen den bästa stereon som gick att få till Ford, blaupunkt, och den hade ljusår bättre ljud över BT..

Använder Volvo något gammalt protokoll till BT?

Ljudet är faktiskt bedrövligt tycker jag.

Så det får bli TuneIn och Spotify sensus.. 😀
#1317099
Ilduce77 skrev: fre 17 maj 2019, 20:42 Jag blev förvånad över att musik över BT var så dåligt i Volvos stereo..

Hade en mondeo för ett par år sedan och den hade visserligen den bästa stereon som gick att få till Ford, blaupunkt, och den hade ljusår bättre ljud över BT..

Använder Volvo något gammalt protokoll till BT?

Ljudet är faktiskt bedrövligt tycker jag.

Så det får bli TuneIn och Spotify sensus.. 😀
När jag kör Spotify sensus så kör jag genom trådlös surfzon från mobilen till bilen. Tycker det ger bra ljud på HK iaf. Kanske samma som att använda modemet i bilen?
#1317105
Ja, det blir samma som via modemet...

Då förser man bilen med internet och sedan används sensus appar för att spela musiken.

Man kan även dela internet via BT från mobilen och då blir det också bra ljud via apparna.

Men spelar man musiken i mobilen och strömmar ljudet över BT, så blir det riktigt kass..


Sen kan jag dela med mig av en lösning, som jag fick av en annan medlem här på forumet.

Om man vill spela poddar i sensus så finns det inget sätt att göra detta om man inte har Android auto eller carplay. Även om både Spotify och TuneIn har poddar, så klarar apparna i sensus inte att hitta och spela dessa.

Om man då startar Spotify i bilen, på vilken låt som helst, och sedan tar sin mobil och startar Spotify på den, så kommer det upp en ruta i mobilen med en fråga om man vill fortsätta spela från My Volvo eller om man vill börja spela från mobilen.

Välj då att fortsätta med My Volvo.

Därefter fungerar mobilen som fjärrkontroll och man kan på mobilen välja vad man vill lyssna på.

Då kan man på mobilen leta upp podden man vill lyssna på och starta den. Den spelas då i sensus Spotify app och inte över BT och ljudet blir mycket bra.

Detta kräver dock att det är samma konto på Spotify som är inloggat på både mobilen som i sensus.

Ett litet life hack som funkar riktigt bra!
#1317537
B&W är grymt bra! Har det i min V90 :)
Vill man så kan man via Android auto köra Tidal hifi och då lyfter det lite till (säkert via CarPlay också)men Spotify appen är bra också men GLÖM INTE att sätta på EXTREM i appen för att få bra ljud. Var gång appen uppdaterar så brukar den hoppa tillbaks och då låter det illa...
Radioappen Tunein är också kanon, glöm inte även där att sätta i extreme läget.
Har haft alla Volvos olika ljudanläggningar och B&W är i en klass för sig som flera andra skriver här
#1317567
B&W är riktigt bra, när man spelar med en bra källa, spotify eller liknande. Lyssnar man mestadels på radio kan det faktiskt kvitt vilken stereo man väljer - det gör en enorm skillnad.
För min del så kör jag oftast spotify i telefonen, trådbundet, då det laggar enormt i bilens modem, vanligt enligt Bilia.
#1317578

Flajjan skrev: För min del så kör jag oftast spotify i telefonen, trådbundet, då det laggar enormt i bilens modem, vanligt enligt Bilia.
Konstigt, laggar inte det minsta för mig på högsta kvaliteten. Har du olika operatörer i mobilen och bilen?
#1317607
Flajjan skrev:B&W är riktigt bra, när man spelar med en bra källa, spotify eller liknande. Lyssnar man mestadels på radio kan det faktiskt kvitt vilken stereo man väljer - det gör en enorm skillnad.
För min del så kör jag oftast spotify i telefonen, trådbundet, då det laggar enormt i bilens modem, vanligt enligt Bilia.
Telenor kortet som följer med är riktigt skräp. Bytte ut det kortet och funkar galant sen
#1317617
Märkligt svar från Bilia att det är vanligt att det laggar. Jag har Telia`s mobila bredband i det inbyggda modemet, laggar inte överhuvudtaget och då har jag ändå ställt in högsta alternativet för streaming(320kbit/s) i Spotifyappen.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]