Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1306372
BSR har ju ett ganska intressant projekt med en V40 T2 som de bytt turbo på (T6-turbo), mjukvara, IC. 378hk! Sen hur länge det håller är ju en annan femma. ;)
av least
#1306383
T2 och T6 har ungfär samma grundkomponenter, och de kritiska bitarna har man nog koll på om man är BSR, så det kanske håller?

Det var nog inte så farligt ändå om man läser om hur man kan skrämma upp effekten i en T2:

"Nu kan man ju undra hur det är möjligt att nästan fördubbla antalet hästkrafter i T2-motorn. Men tittar vi på BSR:s effektmätning av originalmotorn ser man att Volvos ingenjörer valt att i princip hugga av effektökningen över 3.600 rpm på T2-modellen. På liknande sätt avslutas effektökningen vid 4.100 rpm på T3-motorn. T4-motorn har en mera "normal" effektkurva men även där väljer man att sänka turbotrycket vid högre varvtal.

En inte allt för avancerad gissning är att Volvo valt att bygga T2- och T3-motorerna på samma mekaniska sätt som T4-motorn, men bara skruvat ner effekten med hjälp av styrprogrammet för att skapa en skillnad mellan modellerna."

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -hk-extra/
av AndS
#1306384
grillchips skrev: tor 21 mar 2019, 12:42 BSR har ju ett ganska intressant projekt med en V40 T2 som de bytt turbo på (T6-turbo), mjukvara, IC. 378hk! Sen hur länge det håller är ju en annan femma. ;)
Hur besiktar man en sådan för de bör synas, eller märkas på något sätt?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1306390
@AndS, inte en aning, men jag vågar anta att de har någorlunda koll på ombyggda fordon och SFRO. Om inte annat så kanske de bara har den för projektets skull och kör tills det rasar på bana?

@least, absolut. I deras inlägg så tolkar jag det också som att de inte ska ösa på tills det rasar utan försöka lägga sig på en hög nivå där det ändå håller (frågan är bara hur länge). :D


Nåja, det blev lite sidospår.
av V70D2
#1306464
least skrev: tor 21 mar 2019, 12:14
V70D2 skrev: tor 21 mar 2019, 11:06
beachman skrev: tor 21 mar 2019, 09:46

Fast, ska du ha en laglig trimning finns det väl inget annat alternativ än polestar!?
Det är antagligen inga problem att höja effekten (och kanske även sänka förbrukningen) med en "ful-box", men då skjuter antagligen NOx och andra avgasvärden i höjden.
Laglig eller ej när de gäller trim bryr jag mig inte om. Jag skulle däremot aldrig sätta in en box utan jag tänker mer på tex BSR eller Vtech.
Okej, men hur många hästar tror du man kan plocka ut ur en T4 genom ny mjukvara? Och varför är hk så viktigt, det är ju vridet som man vill åt.

Tror nog att du behöver byta turbo, minst, för att lyckas öka den upplevda effekten....
När har jag sagt något om hk? Effekt för mig är hk och nm. Självklart är vridet viktigast.
Vi får helt enkelt se vad bsr och de andra företagen lyckas klämma ur t4an.
av V70D2
#1306467
AndS skrev: tor 21 mar 2019, 13:34
grillchips skrev: tor 21 mar 2019, 12:42 BSR har ju ett ganska intressant projekt med en V40 T2 som de bytt turbo på (T6-turbo), mjukvara, IC. 378hk! Sen hur länge det håller är ju en annan femma. ;)
Hur besiktar man en sådan för de bör synas, eller märkas på något sätt?
Har besiktigat Trimmade AMG, BMW och mina senaste 3 gtrer utan problem.
Alla har varit trimmade och två av de utan några mattar alls.
av AndS
#1306531
V70D2 skrev: tor 21 mar 2019, 19:00 Har besiktigat Trimmade AMG, BMW och mina senaste 3 gtrer utan problem.
Alla har varit trimmade och två av de utan några mattar alls.
Med utbytta turbo, etc? Men visst det kan gå om det är bilmodeller som inte är så vanliga, däremot våra "standard Volvos" brukar vara lättare att se det på.
Sedan vet jag inte vad du avser med "3 gtrer" eller "utan några mattar alls".
av V70D2
#1306618
AndS skrev: fre 22 mar 2019, 06:52
V70D2 skrev: tor 21 mar 2019, 19:00 Har besiktigat Trimmade AMG, BMW och mina senaste 3 gtrer utan problem.
Alla har varit trimmade och två av de utan några mattar alls.
Med utbytta turbo, etc? Men visst det kan gå om det är bilmodeller som inte är så vanliga, däremot våra "standard Volvos" brukar vara lättare att se det på.
Sedan vet jag inte vad du avser med "3 gtrer" eller "utan några mattar alls".
Yes den ena va gtr med byggd motor och låda ca 900 hk.
Ska stå utan kattar. Telefonen som ändra till mattar :-)
Senast redigerad av 1 V70D2, redigerad totalt 0 gånger.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]