Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1305954
Som ämnesraden antyder dröjde det inte alltför många månader efter nyköp innan batteriet i den lilla nyckeln till vår S90 tackade för sig. Hörde med ÅF om möjligheten kring batteribyte alt. möjligheten till att ladda men fick kvickt lära mig att det är omöjligt. Jag var däremot varmt välkommen att köpa en ny för åtskilliga tusenlappar. Typ fyra-fem stycken :-o

Stämmer ovanstående eller är det min ÅF som halkat bakom flötet? :-/
#1305964
Det går att öppna den om man är lite klurig.
Man man dremla upp den, byta batteri och sedan återförsluta med lämplig "gucka".
Dock har någon misshandlat nyckeln nedan lite väl mycket, men med den som förlaga kan man se var de känsliga bitarna håller till.
Key tag.jpg
Key tag.jpg (84.01 KiB) Visad 6624 gånger
#1305970
Jag har haft min i 1,5 år nu, men jag använder den bara ett par dagar i månaden. Enligt manualen så tar batteriet slut fortare ju mer du använder den. Och den är inte till för dagligt bruk, då har du missförstått hela grejen.
Den är till för när du är på semester och ska åka till stranden och bada, och det har väl inte volvo räknat med att man gör varje dag direkt.
#1305973
Och det är underligt att nyckeln har "tagit slut"?

Den vaknar endast till om bilen sänder en väckningssignal:
" It only works based on a bi-directional com-munication when Keyless Entry & Start functionality is triggering via a LF Wake Up command issued by the vehicles antennas and the Tag ID responds in HF. The Volvo Tag ID has no buttons and only is available at vehicles with Keyless Entry & Start functionality. "
#1305981
Vardelos skrev: tis 19 mar 2019, 12:38 Jag har haft min i 1,5 år nu, men jag använder den bara ett par dagar i månaden. Enligt manualen så tar batteriet slut fortare ju mer du använder den. Och den är inte till för dagligt bruk, då har du missförstått hela grejen.
Den är till för när du är på semester och ska åka till stranden och bada, och det har väl inte volvo räknat med att man gör varje dag direkt.
Flytta till Helsingborg, där har vi 25 grader i vattnet året om och ligger på stranden 5-6 dagar i veckan.. Året om..... 😁
#1306007
Min "badnyckel" fungerade inte för att låsa upp bilen, bara starta den om nyckeln placerades i mittkonsolen.
Eftersom nyckeln helt saknar knappar antar jag att den drar batteri när den hamnar inom bilens räckvidd och kommunicerar. Om man förvarar nyckeln i bilen borde batteriet dra ur snabbare på grund av mer kommunikation.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]