Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1305863
Hei,

Er det noen her som har kjørt mer enn 10.000 mil med sin V90 (evt. S90)? I så fall, hva er foreløpige erfaringer i forhold til vedlikehold og reparasjoner etter garantiutløp?

Ved utløp av min leasingavtale vil bilen (V90 D4 AWD) ha kjørt 10.000 mil, og spørsmålet er om man skal erstatte den med ny bil, eller ta sjansen på å kjøpe den ut og ha den ytterligere 5.-10.000 mil før man finner på noe nytt. Jeg er så langt meget fornøyd med bilen, og kan i prinsippet lett ha den i mange år til. Men tanken på bil uten garanti med de risikoene det innebærer veier jo relativt tungt imot... ;-)

Jeg har mer eller mindre stålkontroll på det kosmetiske vedlikeholdet, og regulær service følges opp i hht. angitte intervaller, men jeg tenker mer på hva man kan/bør regne med av kostnadskrevende reparasjoner og/eller vedlikehold utover regulær service.

Takknemlig for alle tips og erfaringer! :-)
#1305884
SKJ313 skrev: mån 18 mar 2019, 20:55 Hei,

Er det noen her som har kjørt mer enn 10.000 mil med sin V90 (evt. S90)? I så fall, hva er foreløpige erfaringer i forhold til vedlikehold og reparasjoner etter garantiutløp?

Ved utløp av min leasingavtale vil bilen (V90 D4 AWD) ha kjørt 10.000 mil, og spørsmålet er om man skal erstatte den med ny bil, eller ta sjansen på å kjøpe den ut og ha den ytterligere 5.-10.000 mil før man finner på noe nytt. Jeg er så langt meget fornøyd med bilen, og kan i prinsippet lett ha den i mange år til. Men tanken på bil uten garanti med de risikoene det innebærer veier jo relativt tungt imot... ;-)

Jeg har mer eller mindre stålkontroll på det kosmetiske vedlikeholdet, og regulær service følges opp i hht. angitte intervaller, men jeg tenker mer på hva man kan/bør regne med av kostnadskrevende reparasjoner og/eller vedlikehold utover regulær service.

Takknemlig for alle tips og erfaringer! :-)
Jag har en av de första V90 D5 som jag fick levererad i oktober 2016. Den ska precis passera 10.000 mil vilken dag som helst. Det är en leasingbil och jag ska byta till en V90 T8 till hösten.

Med tanke på att jag kör nästan 4000 mil om året så skulle jag inte våga köpa loss en sådan bil med all dess elektronik och köra den privat. De flesta försäkringsbolag i Sverige ger inte maskinskadegaranti efter 12.000 mil så det kan bli riktigt dyrt. Jag hade en Citroën en gång som gick som en klocka till 12.000 mil och sedan rasade allt. Jag betalade över 40.000 kr i reparationer innan jag sedan sålde den.
#1305897
Om man trivs med bilen och kan köpa loss den till rätt pris hamnar aldrig reparationskostnaderna över kostnader för nyinförskaffning och värdetapp för 2-3 ytterligare år.
Med det pristapp som en bil har under de tre första åren har halva värdet försvunnit.
Tidigare V70II körde jag i 9 år och ca 24000 mil med en service och reparationskostnad på ca 40-50" (däck exkluderat)
#1305992
Det kan finnas något undantag, där en bil blir dyrare att äga år 3 - 6 jämfört med år 0 - 3. För att det ska inträffa ska du ha en extrem otur.

Värdeminskningen på en ny bil är så pass hög att det är i princip omöjligt att reparera för samma belopp på en bil som är i gott skick. En ny V90 kostar 6-7000 i månaden med Care-by-Volvo. Det är mycket reparationer per år det...

Det kan finna undantag -- men det är inte många, och de flesta sådana reparationer torde täckas av maskinskadeförsäkringen.

Det är troligare att en ännu äldre bil som ägs av någon som inte kan reparera någonting själv blir dyr att äga. Då finns inget försäkringsskydd, och ännu mera är slitet. En sådan bil torde dock ända vara billigare att äga, speciellt för någon som kan skruva själv.
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]