Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1305567
Precis, det påstås att de låter bättre efter viss tids spelande och du ska som det rekommenderas "skruva upp volymen och spela på". Om det sedan stämmer, tja det finns knappt något område med mera skrönor.
Men det jag vet är att mina B&W hemmahögtalare från -80 fortfarande låter bra :-)
av Volvo1819
#1305571
AndS skrev: sön 17 mar 2019, 14:27 Att det skulle lukta bränt pga av för hög volym på nya högtalare tror jag inte en sekund på. Och även att man ska"köra" in högtalare.
Men det finns mycket skrönor från "audiofiler". ;-)
Grejen är att råka spela ett par låtar genom bluetooth från soundcloud o de va skit kvalite med förjävlig ovanligt hös bas på låtarna . Men annars är det jag som är paranoid av att det luktar bränt :oops:
av Volvo1819
#1305572
Lövet skrev: sön 17 mar 2019, 14:36 Det finns en "inspelningsperiod" på High-End audio men det handlar inte om att de går sönder utan att de låter bättre efter ett litet tag = Nej, du har inte spelat sönder dina högtalare.
Så under inspelningsperioden kan man köra hög musik med bas på direkten?
av LJN
#1305590
Nu har jag inte läst länken, men man ska undvika att spela så högt att effektförstärkarna klipper dvs. att distorsionsnivån blir för hög. Hög distorsionsnivå kan skada högtalarna. Samma regler gäller för hifi/hemmabio. Så låter det illa, dra ner volymen:) Sen om effektförstärkarna har avsevärt högre effekt än tex. baselementens effekttålighet så kan dom "bottna" dvs. talspolen slår i botten av polstycket. Ska också undvikas givetvis.
av AndS
#1305597
Förstärkare och högtalare i bilen bör väl vara anpassat effektmässigt. Men visst kör man fullt blås och med extrem bas kan väl kanske något paja, trasiga bashögtalare har man sett men det har inget att göra med "inspelning av högtalare" utan det går under allmän misshandel av ljudsystem.

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]