Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1408708
Precis så man ska tänka, man väljer den bil man önskar och det finns konstruktion/tillverkning av bildelar till andra märken i Sverige!
Tar vi Ljunghälls i Södra Vi (har flera fabriker uti världen)https://ljunghall.com/our-solutions/
Så du får kanske lite gjuten aluminium från Sverige även i en tysktillverkad bil. ;-)
Tidigare ägarens son samlar på lite andra bilar, Ferrari, bl.a. en Enzo.
av III
#1408725
AndS skrev: tor 22 okt 2020, 20:29 Är väl mera intressant om hur många som använder hastighet över 180.
Att hastighet påverkar risken att dö finns statistik på.
Hastigheten påverkar inte risken att dö. Men väl de tvära stoppen. Och de blir betydligt tvärare i högre fart....
av III
#1408726
III skrev: fre 23 okt 2020, 11:36
AndS skrev: tor 22 okt 2020, 20:29 Är väl mera intressant om hur många som använder hastighet över 180.
Att hastighet påverkar risken att dö finns statistik på.
Hastigheten påverkar inte risken att dö. Men väl de tvära stoppen. Och de blir betydligt tvärare i högre fart....
Nu var jag rolig, tycker jag själv i alla fall.
av Lövet
#1408737
AndS skrev:Och om följande händer "EU vill med de nya reglerna från 1 juli 2022 försöka förebygga de 25 000 dödsfall och 140 000 svåra personskador som sker varje år i trafikolyckor"
Då är det alkolås man ska införa. Inte hastighetsspärr i 180 km/h. Folk kör fulla som as i Syd och Östeuropa dagligen. Alltså även "normala" människor, inte alkisar.
av Xanthopteryx
#1408767
Tycker det är helt rätt tänk.
Jag har själv funktionen för hastighetspåminnelse påslagen. 5 km/h över plingar det och hastighetsskylten i HUD blinkar.
Jätteskönt!
Att jag satte 5 och inte 0 är du det blir ett jäkla plingande annars då jag kör eko och därmed rullar såväl jag som farthållaren någon/några km/h snabbare i nedförslut och likväl segar det lite i uppförslut.
Önskar nu bara en riktigt tillförlitlig hastighetsdatabas. Tyvärr är det ju dålig synk på sådant i Sverige. Konstigt nog. Kanske kan bilarna framöver hjälpa till med rättning? Varje skyltavläsning samt position skickas in till databas. Där jämförs den med databasens satta hastighet. Skiljer det vid x antal tillfällen (för att sortera bort felavläsningar) så går en pling för manuell rättning av lämplig myndighet.
av AndS
#1408824
Erkänner att jag själv ganska ofta inte följer hastighet på vägar 70 eller mera och jag oftast är den som kör om. Så jag vill ha hyfsat drag men jag behöver inget över 180.
Har lite historia i tävlingsbilar och testat på "stängda/avlyst" hur nuvarande V90CC fungerar och som är otroligt välbalanserad.
Användarvisningsbild
av Tombee
#1409124
Att ta bort 180 kmh spärren är nog lätt men det gör att garantin försvinner och allt kring den.
Sedan är väl det väl lite som att bygga om till panoramatak eller cab... enklare, snabbare och billigare att helt enkelt byta bil :)

Jag kör oftast lagligt men testar ibland högre hastighet i Tyskland.
Med min V90 T4:a ger det inte så mycket mersmak men jag kör även MC och 400 hk+ bilar så... ja ni förstår.

Det känns för övrigt som det INTE finns så mycket statistiskt underlag som säger att hög hastighet orsakar dödsfall i svensk trafik - snarare handlare det mer om alkohol så då borde istället standard alkolås vara mer effektivt?
Nej det här är något annat och ett litet vågspel från Volvos sida om inte minst vilka regler som kommer att gälla inom EU.
Med tanke på tyskar, italienare och flertal andra länder så tror jag nog det kan dröja lite innan en generell fartbegränsning.

Volvo har nog gjort en rad felsatsningar senaste tiden som de bör se upp med:
- för likformig design (statisk) mellan modellerna (balansgång mellan kraftigt varumärke och tråkighet - VW designar om baklamporna varje vecka, Volvo slår på trumman med en designförändring var tredje, femte eller sjunde år)
- design framför kvalitet (känslan från ursnygga material försvinner helt med en enda skramlande skruv)
- lite för sena och klena uppdateringar av infotainment m.m. (exakt vem tycker Spotify-appen fungerar som man önskar?)
- trolla fram statistik som säger att fram till 180 är det tryggt att köra av vägen men i 190 är det fatalt ;)

Borde inte en fartbegränsning vara bättre om den anpassades efter trafikområdet?
D.v.s. att den t.ex. är 35 kmh vid 30, 100 kmh vid 70, 150 kmh vid 110 och 180 kmh vid 120 och 1223 kmh på avlyst bana eller A-bahn?
av Xanthopteryx
#1409126
"Antalet dödsolyckor på de delar av motorvägen som har hastighetsbegränsningar är 26 procent lägre än på de sträckor som saknar fartbegränsning. 2017 dog 409 människor på autobahn och omkring hälften av olyckorna berodde på att fordonen färdades i en olämplig hastighet, enligt den tyska statistikbyrån."
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag hade samma problem i fredags, blev lite chocka[…]

22tum xc90 fälgar

Hej! Skulle det gå att få till 22tums[…]

Väcka bil från viloläge

Det är märkligt för en gång i[…]

Hej, dieselvärmaren skapar ungefär 5KW m[…]