Sida 4 av 7

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 14:01
av Xanthopteryx
Tänk på att priset mot kund kan innebära en lägre höjning än annars.

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 15:19
av least
Det är ingen naturlag att bilpriset (för samma modell) måste stiga varje år.

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 15:36
av Vardelos
Enklare komponenter? Det har verkligen ingenting att göra med hållfasthet, eller vad bilen klarar av.

Som ovan säger, plus att det bidrar till volvos mål att 0 personer ska dö i en modern volvo, till 2025 eller va det nu var.

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 17:20
av Xanthopteryx
Inflationen rör sig uppåt vilket helt naturligt innebär prisökningar. Finns få saker som inte ökar i pris.

Ingen skall dö eller skadas i en ny Volvo 2020!
De är jäkligt nära nu...

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 17:32
av Malmstroem
När det gäller elektronik och elektroniska komponenter brukar de ofta faktiskt gå ner i pris över åren. En större och större del av en bils värde utgörs nuförtiden av elektronik och programvara.

Däremot tenderar mekaniska komponenter att bli dyrare och dyrare över tid.

Så det är ingen naturlag att priset på en bil går upp. Men det finns väldigt få exempel på bilar som blivit billigare...

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 18:14
av fjohan82
Xanthopteryx skrev: ons 30 sep 2020, 17:20 Ingen skall dö eller skadas i en ny Volvo 2020!
De är jäkligt nära nu...
Ja och jag undrar fortfarande hur Volvo ska komma åt lastbilar som kommer över på motsatt sida och frontalkrockar med den där Volvon som man är odödlig i...
Volvos slogan att ingen ska dö i en Volvo är ju ganska patetisk, det är ju en omöjlighet.
Ändra det till "Ingen ska dö i en Volvo orsakad av Volvons förare"...

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 18:26
av Xanthopteryx
Det är ingen slogan, det är vad de strävar efter. ELler som moderna människor gillar att säga - deras vision. Ett mål.

Hur hanterar man lastbil som kommer över vägen?
Aktiv säkerhet (bilen väjer undan, bromsar, förspänner säkerhetsbälten et.c.) och passiv säkerhet (skalet i bilen, styrkan, kraftfördelning et.c.).
Utan detta mål skulle vi inte ha så säkra bilar som vi har i dag. Kom ihåg att mycket av det säkerhetstänk Volvo jobbat fram under åren är fritt tillgängliga att användas av andra.


Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 18:55
av Bäckis
Måste vara ett icke-problem, åtminstone i Sverige.
När min Saab trimmades flyttades spärren från 230 till 280km/h.
Hur ofta har jag varit över 230??
Typ en gång för att se hur fort bilen gick....

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 19:25
av troubleshooter
Man kan ju fråga sig vad statistiken säger om hur många som avlidit i eller av en Volvo som körts i över 180 km/h, den statistiken skulle vara relevant att se när man satt gränsen vid 180 km/h

Re: Ta bort 180 km/h spärr

Postat: ons 30 sep 2020, 19:49
av Vardelos
fjohan82 skrev: ons 30 sep 2020, 18:14
Xanthopteryx skrev: ons 30 sep 2020, 17:20 Ingen skall dö eller skadas i en ny Volvo 2020!
De är jäkligt nära nu...
Ja och jag undrar fortfarande hur Volvo ska komma åt lastbilar som kommer över på motsatt sida och frontalkrockar med den där Volvon som man är odödlig i...
Volvos slogan att ingen ska dö i en Volvo är ju ganska patetisk, det är ju en omöjlighet.
Ändra det till "Ingen ska dö i en Volvo orsakad av Volvons förare"...
Vet du vad intellisafe surround är?